Svenska Cycling Plus
Annons
Annons
Okategoriserade

Örnen har landat – SRAM växlar upp till 12-delat

Det var väl bara en tidsfråga egentligen. Det hade tisslats och tasslats i branschen om att SRAM hade en 12-delad kassett under utveckling och si. Det hade de.

SM_XX1_EAGLE_Drivetrain_Gold_Side_MHDe nya 12-delade grupperna heter XX1 Eagle som är tänkt för mer renodlad XC och X01 Eagle som är riktad mot enduromarknaden. Det mest iögonfallande med grupperna är självfallet kassetten på med det stora50-tänders kugghjulet.

 

SM_XG1295_Cassette_Black_Front_MH

En riktig pizzatallrik! SRAM själva säger att målet med Eagle inte enbart har varit att lägga till ytterligare en utväxling i form av det där gigantiska 50-tänders hjulet på kassetten, utan också att utveckla en drivlina som är tystare och erbjuder bättre slitstyrka. Rapporter från fältet gör gällande att så är fallet med en tydlig skillnad mot SRAM:s tidigare 11-delade 1x-drivlinor.

SM_XX1_EAGLE_Crank_30mm_32t_Gold_Front_MH

Annons

Är då Eagle ännu en spik i framväxelns kista? Frågar man SRAM så är de självfallet övertygade om det. Med en spridning på 500 procent mellan tyngsta och lättaste växeln, så täcker de onekligen in de allra flesta utväxlingar man behöver på sin mountainbike. Ramkonstruktörer är också tacksamma att slippa behöva ta hänsyn till en åbäkig framväxel som tar plats och har mycket snäva toleranser för att fungera som tillverkaren har tänkt. Och naturligtvis kunna tillverka ett bakdämpningssystem som fungerar med ett enda kedjehjul är en huvudvärk mindre det med. Men kompisar som cyklat i fjäll och berg vittnar om hur skönt och tryggt det är att ha ett 22-tänders kedjehjul fram att ta till när man går in i väggen.

Framväxeln är död – länge leve framväxeln? Juryn är fortfarande ute.

 

 

Erol Orhun
Nyfiken, frågvis, vetgirig. Om allt och alla. Antal hjul är inte så noga, men fordon på två och fyra hjul har alltid spelat hårdare, högre och härligare på hjärtats strängar. Intresserad av allt som är intressant i världen. Första cykeln? En metallic-blå GX 2000 med halvmeters limp-sadel. Sedan en TBG, en Miyata, en Bridgestone, ett par Bottechia, en Kona... Och det var innan intresset fick verkshöjd på allvar. Skriver mest om prylar. För det är roligast.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.

Annons

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.