Örnen har landat – SRAM växlar upp till 12-delat
Det var väl bara en tidsfråga egentligen. Det hade tisslats och tasslats i branschen om att SRAM hade en 12-delad kassett under utveckling och si. Det hade de.
De nya 12-delade grupperna heter XX1 Eagle som är tänkt för mer renodlad XC och X01 Eagle som är riktad mot enduromarknaden. Det mest iögonfallande med grupperna är självfallet kassetten på med det stora50-tänders kugghjulet.
En riktig pizzatallrik! SRAM själva säger att målet med Eagle inte enbart har varit att lägga till ytterligare en utväxling i form av det där gigantiska 50-tänders hjulet på kassetten, utan också att utveckla en drivlina som är tystare och erbjuder bättre slitstyrka. Rapporter från fältet gör gällande att så är fallet med en tydlig skillnad mot SRAM:s tidigare 11-delade 1x-drivlinor.
Är då Eagle ännu en spik i framväxelns kista? Frågar man SRAM så är de självfallet övertygade om det. Med en spridning på 500 procent mellan tyngsta och lättaste växeln, så täcker de onekligen in de allra flesta utväxlingar man behöver på sin mountainbike. Ramkonstruktörer är också tacksamma att slippa behöva ta hänsyn till en åbäkig framväxel som tar plats och har mycket snäva toleranser för att fungera som tillverkaren har tänkt. Och naturligtvis kunna tillverka ett bakdämpningssystem som fungerar med ett enda kedjehjul är en huvudvärk mindre det med. Men kompisar som cyklat i fjäll och berg vittnar om hur skönt och tryggt det är att ha ett 22-tänders kedjehjul fram att ta till när man går in i väggen.
Framväxeln är död – länge leve framväxeln? Juryn är fortfarande ute.