Cervelo S5 är en erkänt hal cykel, som hävdat sig fint i oberoende vindtunneltester. Nu har den lanserats i en ny version tillsammans med sitt syskon s3, och det finns en hel del intressant att titta på.
Till att börja med kan man konstatera att Cervelo inte bara brytt sig om att göra en cykel som ska skära vinden bra, utan verkligen gjort det där lilla extra för att få till köregenskaperna som man vill ha dem. Ett tydligt exempel på detta är att man har fyra olika gafflar med fyra olika gaffeloffset-mått, som man använder på de olika storlekarna för att hålla trailmåttet detsamma över alla storlekar, med olika gaffelvinklar.
Det som ögat naturligt letar sig till är däremot inte gaffelns offset, utan den övre delen där man hittar ett externt styrrör med en tudelad styrstam som är integrerad i gaffeln. Den här lösningen ska vara en nyckelbit i att nya S5 är en påtagligt halare cykel än sin redan hala föregångare, enligt Cervelo själva.
Även lillebror S3 har okonventionella lösningar i fronten, då man här har en slags modern variant på klassisk quill-styrstam, som gör att man kan ändra höjden enkelt och det blir lättare att dra vajrarna internt.
Nu är det ju också klart att Cervelo kommer köras av ett nytt lag 2019 på den högsta nivån, nämligen Team Sunweb med Tom Dumoulin i spetsen. Låt oss se om vi får se honom utmana på Touren med en superhal S5:a, eller om han väljer en mer klassisk klättrarhoj som R5 istället.