Svenska Cycling Plus
Annons
Annons
Cykeltester

Tema: Nya cyklar 2018 – BMC Teammachine SLR 01 Disc

BMC-sida

Schweiziska BMC ansluter nu till en allt växande lista med tillverkare som kan erbjuda en premiumracer med både fälg- och skivbromsar. Tidigare generationer av SLR01 har vunnit Tour de France, ­världsmästerskapen, olympiskt guld och de mest prestigefyllda endagsloppen. Man kan därför undra varför de valt att skapa en ny generation av en så duglig landsvägscykel? BMC:s utvecklingschef summerar det effektivt: ”Vi visste att vi kunde skapa en bättre och mer ­konkurrenskraftig cykel!”. Gott så. Men hur har de åstadkommit det?

BMC-skivbroms
Ingen adapter behövs för att montera flat mount-bromsarna på framgaffeln.

Oräkneliga virtuella prototyper
Man satte upp tre huvudsakliga mål: bibe­håll balansen mellan svikt, styvhet och vikt, ­integrera så mycket som möjligt och lägg till skivbromsar. Inalles hade de 247 olika ­parametrar att ta hänsyn till när de ­konstruerade en ny ram. Men med hjälp av BMC:s ACE-­teknologi lät de en superdator köra igenom 52000 olika virtuella modeller innan de kom fram till rätt form, laminering och layup av kolfiberarken. Resultatet är den tredje generationen av SLR01. Många detaljer på ­ramen är ­assymetriska. Det vänstra ­kedjestaget är nästan kvadratisk i jämförelse med det högra som har en slankare, högre profil. Vevlagerhylsan är bred och av standard PF86, sadelröret har en varierande form beroende på ­belastningskrav och nederröret visar upp ­BMC:s karakteristiska kantiga form.  Gaffel­benen har också olika form för att ­hantera krafterna som broms­oket lägger på dem. ­Gaffeln är optimerad för en 160 millimeters­rotor och är konstruerad så att ingen metall­adapter krävs för att montera bromsoket. Resultatet är en gaffel som bara väger 18 gram mer än en gaffel för ­fälgbromsar.

Den D-formade sadelstolpen har en platt baksida som innebär att den flexar svagt under belastning. Bekvämt. Styrstammen kallas ICS och är en särskilt elegant lösning som både döljer Di2-sladdar och ­hydrauliska ledningar utan att kompromissa med justermöjligheterna. Ett annat exempel på integration är att Di2-kopplingslådan är monterad invärtes i den övre delen av nederröret.

BMC-sadelstag
Nedsänkta sadelstag är ett signum för BMC, och av goda anledningar eftersom det ger komfort och enligt många vindtunneltester också är bra för aerodynamiken.

SLR 01 Disc Team är utrustad med ­Shimano:s senaste supergrupp Dura-Ace Di2 som för första gången nu kan fås med grupp­specifika skivbromsar. Gruppen gjorde ingen ­besviken – delarna fungerade var för sig och ­tillsammans på den allra högsta nivå. En iakttagelse är att STI-handtagen har fått en revidering. Gummihöljet är tillverkat av ett mjukare material som är räfflat för bättre grepp. Själva delen man griper om med handflatan har en mindre diameter och ligger perfekt i handen.

Annons

En fröjd i sadeln
Teammachine visade upp en bred repertoar som vi känner igen från de tidigare generation­erna – skarp, klar och direkt men med en förlåtande svikt. Helt enkelt en stadig schweizare att luta sig emot ute på vägen. Trots cykelns ringa vikt så kunde er utsände inte känna av någon nämnvärd flex i vare sig vevlager, styrhuvud eller baktriangel. Cykeln svarade omedelbart på input – både i styret, pedalerna och på växel- och bromsreglagen. De digitala växlarna går att konfigurera på ett otal sätt och sköter sina uppgifter klanderfritt. Dura-Ace-skivbromsarna är kraftfulla och går enkelt att finmodulera, men vi kände en tydlig skillnad i rå bromskraft mellan den bakre bromsen med 140 millimeters skiva och den främre med 160-skiva. Bromsskivorna är tekniska mästerverk med värmeledande IceTech-teknologi och integrerade kylflänsar.

Samtidigt är Teammachine inte något enkelspårigt tävlingsvapen. BMC har haft ett öga på  komforten och säger att en cyklist som inte mattas av skak från underlaget är en snabbare cyklist. Vi håller med. Cykeln är ritad runt 25 millimeter breda däck och kan rymma 28:or vilket gör SLR01 till en ­framtidssäker landsvägscykel. Två tummar upp.

 

BMC-erol-ovan

Erol Orhun
Nyfiken, frågvis, vetgirig. Om allt och alla. Antal hjul är inte så noga, men fordon på två och fyra hjul har alltid spelat hårdare, högre och härligare på hjärtats strängar. Intresserad av allt som är intressant i världen. Första cykeln? En metallic-blå GX 2000 med halvmeters limp-sadel. Sedan en TBG, en Miyata, en Bridgestone, ett par Bottechia, en Kona... Och det var innan intresset fick verkshöjd på allvar. Skriver mest om prylar. För det är roligast.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Annons

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.