Svenska Cycling Plus
Annons
Annons
Cykligare

Nytt timvärldsrekordförsök

Jaha, visserligen tänkte jag redan när jag skrev om Voigts rekord härförleden att jag skulle få anledning att återkomma i ämnet men kanske inte så snart även om det var uppenbart att det var som gjort för att slås. De nya reglerna som antogs för att gjuta nytt liv i distansen har därmed visat sig ytterst lyckade och då har de stora “kanonerna” inte ens bekänt färg än.

Sen måste medges att jag förvisso hört namnet nämnas någon gång men annars inte vet vem Matthias Brändle är. Enligt uppgift är han en 25-årig österrikare som kör för IAM.

"Le Champion"
“Le Champion”

Återstår att se om Brändle blir “mästaren” som står staty utanför UCIs högkvarter i Aigle. När jag passerade staden för ett antal år sedan visste jag faktiskt inte om att det var där UCI huserade. Antalet cyklister på vägarna slog mig dock som ovanligt stort. Jag fick förklaringen lite senare när jag körde förbi den allt annat än diskreta byggnaden som bland annat inrymmer velodromen.

UCIs högkvarter och velodromen i Aigle
UCIs högkvarter och velodromen i Aigle

Det som blir lite speciellt och en försvårande faktor för Brändle under rekordförsöket är att den här banan inte är 250 m lång vilket är något av en standard. Den är endast 200 m lång vilket gör att antalet kurvor blir många fler än vid förra rekordkörningen. Det är betydligt svårare att hålla linjen där i de farter vi talar om och bara en liten avvikelse gör att distansen som faktiskt körs i relation till den som räknas blir längre. För att ytterligare lägga sten på börda så ökar g-krafterna vilket gör det svårare att förbli i aeroposition.

Annons

Hur det går? Tja, det återstår att se och det går att följa på Eurosport från 18.45.

/ J – mer champinjon än champion

#cykligare #knivesandbikes #evaldssonpt

John Wikström
Bloggen som lämnar spår såväl i skogen som på vägen och möjligen i själen. Jag är en entusiastisk cykelmotionär med smak för det mesta inom cykel. Humlan som inte kan cykla men gör det ändå. Huvudsakligen trampas stig och nöts asfalt i Småland. Detta kryddas med motionslopp med jämna mellanrum samt någon enstaka tävling. Även pendlings- och transportcykling bedrivs frekvent och det händer också att jag engagerar mig i trafikfrågor. Sen bjuds understundom på texter om övrig träning samt funderingar kring livet, universum och allting. Välkommen!
Annons

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.