Team Sky:s nya Pinarello
Italienska Pinarello drog häromdagen skynket från sitt nya flaggskepp, Dogma F10. F10 tar över efter den tidigare F8 (som introducerades i maj 2014) och som fram till nu har varit Pinarello:s bäst säljande cykel, någonsin. Men från och med nu är det alltså Dogma F10 som toppar den italienska firmans modellprogram.
Man har valt evolution framför revolution och målet har varit att sänka vikten, förbättra styvhet och aerodynamik. Lättare sagt än gjort. Men med utgångspunkt i F8, har man inspirerats av tempocykeln Bolide och Bolide HR: nederröret är konvext för att tillsammans med en liten vattenflaska utgöra en mer aerodynamisk helhet. Detta ska minska aerodynamisk ´drag´med 12.6 procent. Med hjälp av CFD och FEA har man sett över hela ramen ur ett aerodynamiskt och funktionellt perspektiv.
Pinarello säger att en 53 centimeters-ram (rå, omålad) är 6.3 procent lättare och 7 procent styvare. Vikt: 820 gram.
13 storlekar mellan 42 och 62 centimeter, med en centimeters-gap mellan de mest populära storlekarna.
Ramen är förberedd för elektriska eller mekaniska växlar – att skifta mellan olika grupper är enkelt med Pinarello:s Think 2-system.
Ramen är assymetrisk – ramens mitt är förskjuten med två millimeter mot drivlinan för en styvare ram och drivlina – Pinarello uppger sju procentig ökning.
Läs mer på Pinarello:s hemsida