Svenska Cycling Plus
Annons
Annons
Prylar

Nya Canyon Aeroad lanserad… till slut

Den nya Canyon Aeroad har varit på gång ett tag för att uttrycka det milt, då den sågs redan förra säsongen i Zwift-reklam och under Mathieu van der Poel i utvalda tävlingar. Men nu är den slutligen lanserad för allmänheten, och på pappret ser det ut att vara en minst sagt imponerande skapelse.

Den förra generationens Aeroad var en otroligt framgångsrik cykel, genom att inte bara vara bevisat snabb i vindtunneln, utan också vara ganska lätt och tillräckligt komfortabel för att exempelvis kunna köras till seger i kullerstensklassikern Flandern Runt av Alexander Kristoff. Så, ingen lätt uppgift för ingenjörerna på Canyon att utveckla den ytterligare med andra ord.

Den nya modellen är resultatet av mängder med simuleringsarbete och vindtunnelvalidering, i samarbete med aeroexperterna på Swiss Side. Slutresultatet är inte den allra mest aerodynamiska formen man kunde komma på, utan en optimerad kompromiss som ska vara 7,4 watt snabbare än föregångaren samtidigt som den också är  har fetare rörprofiler än föregångaren, och detta har gjort att den är upp till 170 gram lättare och 14 procent styvare. Delvis gissar vi att aerovinsterna kommer av att man föga förvånande anpassat sig till det moderna kravet på en aerohoj om att ha helt dolda vajrar och bromsslangar. Man har också velat utnyttja ”segeleffekten” som uppstår när det blåser sidvindar, och detta gör att cykeln är ”mer snabbare” vid sidvind när man jämför den mot föregångaren.

Annons

De häftigaste detaljerna i vårt tycke med den nya cykeln är dock inte så lätta att se med blotta ögat, för de visar sig först när man demonterar cykeln en aning. Styret har en justerbar bredd för att man ska kunna välja mellan maximerad aerodynamik eller lite mer kontroll, och drar man ut styrändarna helt kan man packa cykeln i en väska. Detta är nog mycket uppskattat av den som reser med sin cykel, för detta är ett område där många aeroracers varit rent ut förskräckliga att ha och göra med.

En annan intressant sak på samma tema är att sadelstolpen inte är en komplett aerostolpe nere i ramen, för där övergår sadelstolpen i ett mycket mindre rör för att den ska vara lättare och mer komfortabel.

Vi får se om vi lyckas kasta ett ben över cykeln innan vintern, och i så fall återkommer vi med en rapport från vägarna.   

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Annons

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.