Det är inte lätt att veta riktigt hur man ska ställa in sin cykel om man är ny i sporten, och här kommer ett par gamla knep för att få de viktigaste inställningarna i rätt härad. Det är verkligen inget som ersätter en tvättäkta bikefit, men för den som inte vet hur det ska kännas när det känns rätt kan det ge lite vägledning. Tipsen går ut på att hitta en bra position för trampande, sedan kan man alltid anpassa om det ger en bättre kontroll i skogen eller i terräng som på bilden nedan. Som exempel är det många som upplever att det ger bättre flyt på stigar om man sänker sadeln ett par millimeter, medan många bikefit-experter inom landsvägscykling vill att man ska sitta så högt man kan utan att man börjar trampa med felaktigt rörelsemönster.
SADELHÖJDEN
Knep 1
Detta knepet går ut på att man mäter sin innerbenslängd, iförd cykelbrallor. Stå mot en vägg och håll en bok eller liknande vinkelrätt mot väggen, innan du sedan trycker den upp mot skrevet så högt det går. Enklast är troligen att få hjälp. Sedan tar man helt enkelt detta måttet och multiplicerar med 0,883. Till exempel ger en benlängd på 86 cm då en sadelhöjd på cirka 76 cm, som referens.
Knep 2
Knep två är en riktig klassiker som går ut på att trampa med hälarna på pedalerna, och när man gör det ska benet vara helt rakt när pedalen är i sitt nedersta läge, samtidigt som höfterna ändå inte gungar från sida till sida för att man ska nå ner. Vi vill så högt som möjligt utan att gunga alltså. När man sedan klickar i ska detta ge en sadelhöjd där knävinkeln i nedersta läget blir någonstans inom det spektra på 30 och 35 (eller ibland 40) grader som man brukar rekommendera.
Knep 3
Det sista knepet för sadelhöjden går ut på att trampa snabbt baklänges. Den perfekta sadelhöjden är då precis under den höjd där knäet liksom vill räta ut sig själv i nedersta läget, så att den mjuka tramprörelsen blir uppbromsad. Rätar knäet ut sig är det lite för högt, men vi vill upp så långt det går.
SADELNS LÄGE – FRAM ELLER BAK
Knep 1
Det första knepet är en klassiker, och det går ut på att framsidan på knäet ska vara i lod med pedalaxeln när pedalen är i sitt främsta läge och vevarmarna alltså helt i våg. Det smidigaste är helt enkelt att knyta fast något i ett snöre och låta en vän hålla snöret mot knäet medan du sitter på cykeln, så som beskrevs ovan. Denna inställningen ska man inte slarva med, för det är viktigt både om man ska kunna aktivera rätt muskler när man trampar, och för att man ska vara i balans över cykeln. Hamnar man för långt fram aktiverar man inte sätet på ett bra sätt utan bara låren, och man kan inte använda bålen utan blir hängande på armarna.
Knep 2
Det andra knepet går ut på att man sitter på cykeln med vevarmarna i våg, och sedan släpper man händerna från styret men håller kvar armarna i samma position, samtidigt som man låser bålen och håller emot med benen. Faller man framåt betyder det enligt denna metoden att har sin tyngdpunkt lite framför vevpartiet. Det vi vill åstadkomma med denna metoden är att få tyngdpunkten exakt över vevpartiet i cykelpositionen, så då måste vi alltså flytta bak sadeln lite enligt denna metoden. Känns det som att man har vikt i sadeln när man släpper styret får man istället flytta fram sadeln.
SADELNS LUTNING
Använd ett vattenpass för att se att sadeln är i våg, eller i ett läge där den hamnar i våg när dämparna har samma sag som när du sitter på cykeln. En framåtlutad sadel kanske passar om man exempelvis bara använder sadeln när man cyklar uppför backar. Men om du känner att du vill ha sadeln lutad framåt eller bakåt är det mest troliga att du inte har den rätt placerad i längsled, och behöver använda sadelns lutning för att hålla dig på plats.
KLOSSAR
Har man pedaler med klossar säger traditionen att pedalen ska sitta rakt under stortåleden, vilken man kan känna om man klämmer uppe på sidan av foten, så att man kan göra en markering på skon och se vart man har foten i förhållande till axeln. Däremot finns det en hel del som argumenterar för att man ska flytta bak pedalen mycket mer för att inte behöva jobba så mycket med vaderna i tramprörelsen, och när man cyklar nedför med plattformspedaler vill man ju ha pedalen vilande i fotvalvet. Men på denna punkten finns det inga absoluta sanningar.
STYRE
Inom landsvägscyklingen finns det en massa mer eller mindre användbara tumregler för hur man kan hitta en bra placering på styret i förhållande till de andra kontaktpunkterna, men sanningen är att inom MTB finns det knappt något rätt och fel på denna punkten. Känns det som en bra kompromiss mellan att dels kunna trampa med bra kraft och rätt muskelaktivering både uppför och på platten, dels ha kontroll på cykeln i olika slags terräng, och sedan ändå ha tillräckligt med utrymme för att röra sig på cykeln och bemästra terrängen, ja då är det bra! Men när man läser att en XC-hoj generellt bör ha ett 2-5 cm i höjdskillnad mellan sadel och styre, då är det rent ut sagt löjligt. Här får man prova sig fram helt enkelt, men det enda vi kan säga är att det verkligen inte är säkert att det går snabbare för att det ser aggressivt ut.