Gravelbiketest: Nr 1 – WILIER JENA ULTEGRA
Såhär på hösten är grusvägscyklingen allra mest lockande, i den mån det nu finns en “gravelsäsong” att tala om. Därför tänkte vi nu lyfta fram ett cykeltest vi gjorde tidigt under året, med tre lite finare grusvägscyklar i kolfiber. Den första av dem är…
WILIER JENA ULTEGRA – 39 900 KR
AERODYNAMIK, PAKETHÅLLARFÄSTEN OCH KLASSISKT KULTURARV PÅ SAMMA GÅNG
Man kan föreställa sig att när Wilier byggde sina första cyklar för 113 år sedan var det en ganska fundamental egenskap hos samtliga cyklar att de skulle vara bra när underlaget var grusväg. Sedan dess har det runnit mycket vatten under många olika broar, och gravelbiken är nu en het produkt som kommit in i branschens mittfåra från ytterkanten. Wiliers helt nya Jena är en gravelbike med inslag av alltifrån aerodynamik till bikepacking-gener, men har den prestanda nog att backa upp det imponerande kulturarvet?
RAM MED BREDD
Kolfiberramen på Wilier Jena har massor av rejäla fästen för den som vill ut på äventyr eller bara montera stadiga skärmar, men det finns också andra finesser som pekar i en helt annan riktning. Till exempel att diagonalrör, styrhuvud och gaffel har väldigt uttalade och konsekventa kammtail-profiler. Utan att veta vilken betydelse det har i en vindtunnel är en designdetalj vi fäst oss lite extra för just övergången mellan gaffelkronan och diagonalrörets ovandel, som måste var det mest elegant integrerade man sett på en gravelbike. Det är inte varje dag denna typen av fart-finesser samsas med rejäla fästen för pakethållare på sadelstagen, milt uttryckt. När det gäller sittställningen känns ramen förhållandevis hög redan i sig själv i fronten, och tillsammans med ett styre med inbyggd rise sitter man ganska upprätt i sadeln. Ramen ska enligt Wilier ha en vikt på precis under kilot, gaffeln ska ligga på 450 gram, och hela cykeln väger in på precis över 9 kilo.
MAVIC-KOMPONENTER
På komponentsidan har vi en komplett Ultegra-grupp som naturligtvis inte gör oss besvikna, men till skillnad från konkurrenterna har man en vanlig bakväxel istället för RX-varianten (vilken håller kedjan spänd på stökigt underlag). Avsaknaden av en sådan är däremot inte alls lika viktig som på MTB, men ett litet minus. Den mest spännande komponenten är istället de ganska nya däcken som sitter på likaledes nya hjul från Mavic, vilka man kallar för Allroad XL (däcken) respektive bara Allroad (hjulen). En av finesserna är att Mavic faktiskt ansträngt sig mycket mer än andra tillverkare för att skapa en riktig tubeless-standard (ingen mer kompressor hoppas vi!), och sedan känns däcket ganska intressant. Det är lite mer som ett bildäck än ett klassiskt terrängcykeldäck (mönster i däcket vs. mönster på däcket), vilket gör att det rullar väldigt bra för att inte vara ett helt slätt däck, samtidigt som det ger ett väldigt tåligt intryck. Kantgreppet var inte på absolut topp när det kom lite snö eller på blöt stig, men känslan på väg var väldigt fin.
VÄL I SADELN – EN TRYGG FAMN
När vi då slutligen kastade oss ut i lösgruset för första gången med Wilier Jena så var det faktiskt mer som att komma hem än som att just kasta sig ut. Cykeln har en väldigt förfinad stabilitet över sig, som gör att det där med att hålla i styret när man sveper fram längs grusvägarna mest är för att ha en plats att lägga händerna, inget man egentligen behöver göra. Den har ett lugn över sig som vi kom väldigt väl överens med, även om det såklart innebär att det blir lite mindre nerv och racing-känsla än med en mer hetsig gravelbike. Lutar man ner den svänger den villigt och utan krumbukter, men den känns inte ivrig att svänga på samma sätt som vissa andra cyklar. Man sitter ganska högt och glider fram med ganska fin komfort, både från de 40 mm breda Mavic-däcken och sadelröret som flexar på ett tydligt sätt för att ta upp stötar. Inte lika mycket som Canyonens flex-sadelstolpe, men vi kände hela tiden en fin komfort. Många gravelbikes har ett klart lägre vevlager än Jenan för att sänka tungdpunkten, men på något sätt känns ändå Jenan trygg och stabil även utan detta. Kanske för att den har ganska lång hjulbas och har det här finstämda lugnet i sitt uppträdande, som vi just beskev. Som en ren bonus gör detta också faktiskt att Jenan skulle fungera alldeles utmärkt för cykelcross, där man gärna tar lite mer pedalfrigång än en gravelbike brukar erbjuda. Även om det egentliga syftet nog är att den inte ska bli för låg i 650B-varianten.
När man vill gasa lite extra och hålla liv i spurtförmågan över vintern så får man hyfsat betalt, men det är inte den rappaste hojen i testet. Kanske för att Mavic-hjulen på 1890 gram är lite tyngre och enklare än framförallt Argon 18:s fina hjul, så att man får lite mer roterande massa. Men det är ändå ingen tvekan om att det går att köra fort med Jenan om man vill det, för det rullar fint och känns lätt att hålla uppe farten.
Totalt sett kände vi en stark känsla av trivsel på Wilier Jena, och den har ett par detaljer som gör den till en väldigt spännande cykel för att fylla flera behov. Aerofinesserna lockar landvägscyklisten i oss, alla rejäla fästen lockar grusvägsäventyraren, och att den sedan känns som en riktigt vass cross för att vara gravelbike (med andra däck givetvis) är en ren bonus. På minuskontot hamnar såklart att den har lite enkla hjul om man jämför med konkurrenterna, och vill man ha en cykel som andas så mycket grusvägsracing som möjligt finns det dem som känns spetsigare.
PLUS
Tryggt och ädelt uppträdande, med bredd genom alltifrån aerofinesser till rejäla pakethållarfästen.
MINUS
Hjulen känna aningen enklare än konkurrenterna, och den har lite mindre nerv än riktiga gravelracers.
KÖP OM
Du vill ha en anrik cykel med väldigt många strängar på sin lyra.