Gravelbiketest: Nr 2 – MERIDA SILEX 400
Gravelbike nummer två i vår grusiga trio är…
MERIDA SILEX 400 – MONSTERCROSS-GENER OCH PANG PER PENG
16 999 kr
Merida Silex är i vårt tycke en av de mest spännande cyklarna som lanserats på senare tid, eftersom den mer än någon annan bockstyrehoj tagit till sig av moderna MTB-influenser. Men att vara innovativ är inte nödvändigtvis samma sak som att göra guld av grus, så hur presterar egentligen Silex?
ÖVERBLICK OCH KONTROLL
MTB-influenserna består i att fronten på ramen än mycket längre och högre än en vanlig gravel-hoj, vilket till exempel ger en hjulbas på denna cykeln som är fyra centimeter längre än på Treken vi just läste om. Sedan har man i gengäld en kort styrstam för att ändå få en sittställning där man sitter väldigt upprätt, med bra överblick över bensindrivna medtrafikanter, eller fin kontroll när en stig eller grusväg lutar nedför. Det känns helt klart annorlunda mot vad man är van vid från andra bockstyrehojar, men det går snabbt att lära sig uppskatta köregenskaperna och sittställningen, särskilt när man cyklar på stigar. Geometrin gör att cykeln är stabil och trygg, men samtidigt känns den ändå direktstyrd och smidig med den korta styrstammen. Den har inte riktigt samma fallenhet för att borra ner sig och köra grusvägsrally som till exempel Treken har, delvis för att sittställningen är väldigt upprätt. Men tack vare att cykeln är lättare än konkurrenterna och har så pass lite roterande massa blir det ändå väldigt bra skjuts på grejerna när man ställer sig upp och trycker till.
GRAVEL SOM I ASFALT OCH GRUS
Just hjul och däck på Silexen spelar en ganska stor roll, för Maxxis Razzo-däcken som mäter 34 mm i effektiv bredd är ganska fokuserade på att vara snabbrullade, med en slät slitbana och nedtonade sidonabbar. Det ger väldigt bra rull och känns väldigt fint på asfalt och rakt fram på grus, men när man ska svänga på löst underlag eller till och med ge sig in på en stig känns Silexen klart bättre med ett par kralligare däck monterade. En bra lösning för att behålla bra rull men samtidigt få mer grepp och kontroll vore om däcken haft aningen mer volym, eftersom Silexen ändå är den cykeln där själva ramen inbjuder allra mest till att lämna asfalten därhän. Hjulen påverkar också en del i denna frågan, eftersom de är lite smalare än konkurrenterna (och än vissa finare Silex-modeller), och inte går att tubeless-konvertera så att man får skydd mot genomslagspunkor. Men, hjul och däck är som sagt lättare och mera snabbrullade än konkurrenterna, vilket är väldigt bra för känslan ute på exempelvis asfalten.
MER MTB
Själva ramen är en tjusig hydroformad historia, som kommer med en gaffel helt i kolfiber som man delar med kolfibermodellena i toppen av Silex-familjen. Det finns gott om fästen för extra flaskställ, skärmar eller lowriders, och man har en fin intern vajerdragning. Sadelstolpsdiametern är 30,9 mm, vilket vi gissar är för att ge stort urval av sänkbara sadelstolpar. Annars vore det nog att föredra med en 27,2-stolpe, för den tjocka stolpen gör bakdelen på själva ramen hårdare än exempelvis Sequoian som kommer härnäst. Däremot sitter det en väldigt mjuk sadel monterad som ger komfort, även om den är lite väl mycket soffa för just vår smak. I fronten känns det som att själva cykeln klarar sig fint när det gäller komforten, eftersom gaffeln trots sin enorma krona har hyfsat slanka gaffelben nedtill. Ett litet irritationsmoment med ramen är att våra hälar fick lite sämre utrymme vid kedjestagen än på konkurrenterna, men det är nog bara en faktor om man har utåtriktade fötter och ska köra med skoöverdrag eller vinterskor.
PRISVÄRD
Silex 400 2019 är en väldigt prisvärd cykel, med lägst vikt i testet och nya hydrauliska 105-gruppen som vi inte tidigare stiftat bekantskap med. Denna är dels distinktare och tydligare i känslan än Tiagra-gruppen på Treken, och visuellt är den ett rejält lyft i jämförelse med Tiagra eller de gamla klumpiga 105-reglagen. Alla grupper på denna nivån och över fungerar utan konstigheter, men en liten prestandafördel med nya 105 gentemot Tiagra eller gamla 105 är att det är lite svårare att råka ”neutralisera” en nedväxling genom att man råkar trycka in båda paddlarna när man vispar till med en vinterhandske. Nya 105 känns totalt sett mer lik Ultegra än vad den liknar gamla 105, även vevpartiet inte är 105 utan från FSA och samtliga grupperna utan tvekan uppfyller grundkriterierna vad gäller funktion. Men ett litet trumfkort är det…
PLUS
En mycket spännande och prisvärd gravelbike, med geometri som ger kontroll.
MINUS
Inte tubeless-hjul, med däck som kunde haft lite mer volym.
KÖP OM
Du vill ha en gravelbike med bockstyre, men med extra kontroll och upprätt sittställning.