Guide till: VEVLAGERDJUNGELN
Det här med vevlagerstandarder kan vara lite knepigt, men förvirringen är ändå inte ny. På ytan kan det se ut som att det var enklare förr med enbart gängade vevlager, men under ytan dolde sig även då en ocean av osämja om hur vevpartiet skulle fästas i ramen. Fransk gänga, brittisk, italiensk, till och med schweizisk som undertecknad hade på en gammal cykel, och dessutom olika axellängder och olika passform på axeländarna (JIS vs ISO). Ni förstår att det alltså mer handlar om en bestående förvirring, än en ny sådan. Nu ska vi dock reda ut vad de modernastandarderna innebär, så att du kan byta dina lager om de börjar kärva.
GÄNGA
Flera gängade standarder är idag utdöda, och allra oftast är det brittisk gänga i ett gängat vevlagerhus. Moderna gängade vevlager är numera också utanpåliggande istället för inkapslade i själva vevlagerhylsan, och det är något som Shimano började sprida 2003 med sin Hollowtech II-standard. Då kan man ha en grövre och styvare axel (24 mm), samt bredare mellan lagren, vilket gör att det blir mycket styvare än traditionella inkapslade lager trots att man bygger dem lättare. Många tillverkare använder fortfarande gängade vevlager, eftersom det gör mekandet smidigt och vissa press fit-standarder har rykte om sig att knaka och föra oväsen. Nackdelen gentemot några av dessa är att vevlagerhylsan blir smalare, så att det blir mindre plats för optimala rörprofiler. Vanliga vevpartier med 24 mm axel som används i exempelvis BB90/95 och PF86/92 passar, och det gör även alla traditionella standarder som fyrkant och ISIS.
BB90/95
Denna standard introducerades av Trek, och man använder samma 24 mm vevparti som i vanliga utanpåliggande vevlager. Lagren sitter också på samma position, men inuti en större och bredare vevlagerhylsa istället för på utsidan av den. Lagren pressas direkt in i vevlagerhylsan, som är 90 mm bred på landsväg och 95 mm på MTB. Den här extra bredden gör att man kan ha mycket större diagonalrör och mer utrymme för kedjestagen, vilket inte minst förbättrar styvheten.
BB86/92 (PF86/92)
Denna standard är väldigt lik BB90/95, med skillnaden att lagren sitter i en plasthylsa som i sin tur sitter i ramen. Det gör alltså att det inte är riktigt lika noga med toleranserna, och produktionskostnaderna går ner lite. Annars är det samma 24 mm vevparti som med både utanpåliggande lager och BB90/95, och fördelarna med den bredare vevlagerhylsan är ungefär de samma som BB90/95 gentemot gänga. Ibland hör man begreppet ”Shimano Press Fit”, och då är det denna standarden man avser.
BB30
BB30 introducerades av Cannondale, och precis som BB90/95 pressas lagren direkt i ramen, vilket ställer högre krav på toleranserna. Istället för en bredare vevlagerhylsa som är mellan 86 och 95 mm har man dock en klassisk bredd på 68 mm precis som med gänga, men man ökar diametrarna. Själva hylsan blir större, och axeln på vevpartiet är 30 mm istället för 24. Det gör att man kan göra lättare vevpartier som kan vara smala i mitten och ha låg Q-faktor (bredden mellan vevarna). Och tack vare hylsans storlek blir det mer plats att fästa ett stort diagonalrör. BB30 såväl som PF30 har lite rykte om sig att kunna knaka ibland.
Numera finns det också en variant som heter BB30A, vilken skiljer sig mot BB30 genom att vara 5 mm bredare på icke-drivsidan. Då blir det bredare mellan lagren (bra), men det är inte alla BB30-vevar som passar med den nya standarden.
PF30
PF30 är mycket likt BB30, med samma skillnad som mellan exempelvis BB86 och BB90. Det vill säga, lagren sitter i en hylsa som oftast är i plast, vilken i sin tur pressas i ramen istället för att lagren gör det direkt. Då blir det inte riktigt lika noga med toleranserna, och tillverkningskostnaderna går ner. Annars är fördelarna gentemot de bredare vevlagerhylsorna för 24 mm vevaxel desamma, och man kan köra samma vevparti. Specialized har en egen lösning som de kallar för OSBB, vilken är mycket lik BB30 och också tillåter att man använder samma vevpartier.
ANNAT
Utöver dessa standarder finns det också exempelvis BBRight och 386Evo, vilka är varianter av PF30, med 30 mm vevaxel. Däremot har båda bredare vevlagerhylsa än PF30 (79 och 87 mm), så att man ska kunna göra en styvare konstruktion med större rörprofiler och bredare mellan lagren. 386Evo har samma lager och hylsor som PF30, men eftersom den är bredare passar inte de PF30-vevar som har kort axel. BBRight i sin tur har sin breda vevlagerhylsa förskjuten mot icke-drivsidan, och också där krävs vevar med en längre 30 mm vevaxel.