GUIDE: TUBELESSKONVERTERA DÄCKEN
En av de allra bästa uppgraderingarna man kan göra är att byta ut sina bräckliga, punkabenägna och tunga slangar mot latexbaserad tubeless-vätska. Då gör det inget om man får genomslag, så man kan gå ner lite i tryck för bättre grepp och komfort, samtidigt som de flesta punkor man väl får lagar sig själva. Såhär gör du!
1. Det här behöver du: Tubeless-vätska, däckjärn, tubeless-ventil (går också att göra av en gammal slang), såpvatten, fälgtejp för tubeless av rätt bredd, pump.
2. Det här behöver du: Tubeless-vätska, däckjärn, tubeless-ventil (går också att göra av en gammal slang), såpvatten, fälgtejp för tubeless av rätt bredd, pump.
3. Ta bort eventuellt fälgband, rengör, och ersätt bandet med en lagom bred tubeless-tejp. Den ska vara så bred som man får plats med, och spännas hårt. Gör sedan ett litet hål där ventilen ska sitta.
4. Sätt tillbaka däcket, trä dit tubeless-ventilen, och när däcket är på fälgen låser vi fast tubeless-ventilen så hårt det går med handkraft genom att skruva åt den lilla runda muttern.
5. Blaska dit en massa såpvatten på fälgen och däckets kant, för att det ska bli lättare att få däcket på plats. Utan såpa kan det vara omöjligt att få vissa däck att hoppa upp på fälgkanten, eftersom passformen är så tajt.
6. Nu ska vi fylla däcket med luft, och har man tur räcker det att bara börja pumpa med en vanlig pump tills däcket smäller på plats på båda sidor. Händer det inget kan man försöka dra upp däcket på fälgkanten för hand från ventilen och åt ena hållet, för att få det att sitta tajtare. Går det ändå inte får man leta upp en kompressor och ventiladapter, eller googla fram hur man bygger en speciell tubeless-pump av en PET-flaska.
7. Öppna en liten del av däcket, och häll i en lagom mängd tubeless-vätska enligt förpackningens instruktion. Kräng sedan tillbaka däcket på fälgen. Vi brukar köra ungefär 75 ml till ett vanligt 29×2,25, och det fungerar bra för oss. Om man vill behöver man inte öppna däcket, utan istället kan man efter steg sex skruva ur ventilkärnan och använda exempelvis en spruta för att få i vätskan i däcket den vägen. Det kan vara smidigare.
8. Såpvattna en gång till om det behövs, och pumpa upp däcket igen tills det smäller på plats. Sedan ska det skakas, studsas, vridas och vändas så att vätskan kan skvätta omkring i varje vrå inne i däcket och göra det helt tätt. Med vissa däck tar det tid innan det tätar, och då kan man lämna däcket, för att sedan komma tillbaka och skaka/studsa/pumpa lite mer. Med ett däck som inte uttryckligen är tubeless-kompatibelt är det alltså läge att göra det i tid innan man ställer sig på startlinjen i Cykelvasan eller liknande. Men sen är det bara att köra, tills det efter ett antal månader kan vara dags att fylla på vätska. Om man vill kan man då också ta bort det som torkat i däcket.