Svenska Cycling Plus
Annons
Annons
Övrigt

Idag lanseras elcykelkortet ett alternativ till pendlingskortet

Elcykelkortet

Den har blivit en succé i bland annat Holland, Schweiz och Kina.
Nu gör elcykeln sitt intåg i Sverige.
I dag går startskottet för Elcykelkortet – ett månadskort för elcykling.

”Allt tyder på att elcyklar kommer att bli en självklar del av vår stadsbild de närmaste åren. Vårt mål är att bilister som kör till och från jobbet ska testa elcykel. Det är bra för miljön, hälsan och plånboken”, säger Roland Elander, kommunikationschef och projektledare på Sust som står bakom Elcykelkortet i samarbete med bland annat Energimyndigheten och KTH.

En elcykel är en cykel med elmotor som hjälper till när du trampar. Med elcykel klarar du pendlingsavstånd de flesta inte är beredda att göra dagligdags på vanlig cykel. Sträckor på upp till 15 kilometer går oftast snabbare med elcykel än med bil eller kollektivtrafik, inklusive ombyte.

”När du elcyklar får du vardagsmotion och frisk luft. Elcykling fungerar för alla, oavsett motionsvana och fysik, eftersom du reglerar ansträngningen med elen. Du blir inte svettig och berörs inte av motvind, uppförsbackar, trängsel eller köer. Vill du ha lite extra träning är det bara att stänga av elen”, säger Roland Elander.

Annons

Projektets syfte är att minska trängseln och utsläppen i infartstrafiken i Stockholm och Göteborg med tio procent. ”Vårt mål är att få 1 000 personer i Stockholm och Göteborg att ställa bilen och börja elcykla eller byta till något annat lätt elfordon”, säger Roland Elander.

Elcykelkortet skall ses som ett alternativ till de olika pendlingskort som många köper i våra större städer. Priset för elcykelkortet är mellan 600-995 kronor per månad beroende på vilket typ av cykel du väljer.

För de pengarna får du en elcykel, kläder, hjälm, fri service, däckbyte till dubbdäck under vintern, lås samt försäkring. Efter två år har avtalet gått ut och då får du behålla cykeln och alla tillbehör. ”Vår målsättning är att elcykelalternativet skall vara billigare än motsvarande månadskort till kollektivtrafiken, och efter två år har du kvar cykeln och får då en extremt låg pendlingskostnad”, berättar Roland. Vill du slippa återkommande månadskostnader går det också att köpa paketet till en engångskostnad och utan att förlora förmåner som fri service och försäkring sparar du då någon tusenlapp. Vill du ytterligare spara några pengar på paketet kan du välja sommarpaketet där det inte ingår några dubbdäck eller kläder, men du betalar fortfarande månadsavgiften under hela året.

 

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Annons

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.