LVG-SM I FARA EFTER TRAFIKVERKETS AVSLAG
Trafikverket har avslagit Svenska Cykelförbundets begäran om att arrangera SM på landsväg i området runt Lindvallen i Malungs kommun. – Det här är en existentiell fråga för svensk landsvägscykling. Trafikverkets interna tillämpning av regelverket hotar landsvägscykel som motionsform, säger Leif Karlsson, generalsekreterare på Svenska Cykelförbundet.
Under 2019 har Trafikverkets allt tuffare tillämpning av sina egna riktlinjer för cykeltävling på allmän väg slagit hårt mot landets cykelloppsarrangörer. Följden är att ett flertal arrangörer fått avslag att arrangera cykellopp på det allmänna vägnätet. Avslagen gäller både motionslopp och större cykelarrangemang i hela landet.
Nu har Trafikverket även beslutat att avslå delar av SM-banan i linje 2020 trots att halva bansträckningen löper längs Skistar Sälens interna vägnät.
Peo Johansson är nationellt tävlingsansvarig på Svenska Cykelförbundet. Under hösten har han tillsammans med bland annat Skistar och Destination Sälenfjällen tagit fram ett unikt SM-koncept som skulle samla hela cykelsverige på en och samma plats helgen den 20-23 juni.
– Skistars välvilja att göra det här till en bra tävling har varit enormt. Vår vision har varit att få till ett SM med mycket folk i rörelse där både cykelfamiljen och intresserad publik kan träffas och umgås under gemytliga och prisvärda former, samtidigt som Svenska Mästerskapen för ungdomar, juniorer, seniorer och master körs. Något som efterfrågats under flera år. Tillsammans med Skistar och destination Sälenfjällen har vi hittat flera synergier som skulle gynna både landsbygdsutveckling, näringsliv och svensk cykel, säger en besviken Peo Johansson.
Trafikverket Region Mitt uppger i sitt negativa förhandsbesked att den aktuella sträckan av väg 66, där fyra kilometer av den tänkta varvbanan under SM var tänkt att gå, är skyddsklassad.
Enligt Trafikverkets regelverk innebär det att vägen har höga trafikflöden, samt att högsta tillåtna hastighet är 90 kilometer i timmen. Trafikverket hänvisar i stället till lågtrafikerade vägar där högsta tillåtna hastighet är 80 kilometer i timmen med vägnummer högre än 800 – samt/eller cykelbanor.
Väg 66 är en riksväg och under sportlovsveckorna trafikeras vägen av cirka 6600 bilar per dygn. Men enligt Trafikverkets egna siffror är trafikflödet runt midsommar som lägst, med max 1600 bilar per dygn. Länsväg 1050 (Fjällvägen) utgör ungefär två kilometer av bansträckningen på SM-banan och har ett medeltrafikflöde på cirka 300 bilar per dygn.
För att kunna arrangera ett publikvänligt SM-linjelopp körs tävlingen alltid på en varvbana. I det här fallet mäter banan 10 kilometer. Detta innebär att arrangörerna kan få till bansträckning med mycket hög säkerhet och många trafikvakter.
Svenska Cykelförbundet har på inga sätt krävt att stänga av riksväg 66 och tanken är att trafiken i västlig riktning skulle flyta på som vanligt då sträckan är bred nog att rymma både bilar och cyklister.
– Det finns tre platser längs banan där vi hade behövt stoppa trafiken under några minuter per varv. För den enskilde bilisten handlar det om max fem minuters längre restid, i vissa fram mindre. Säkerheten måste alltid komma i första hand men den sportsliga utmaningen är också viktig. Förbundet har stor erfarenhet av att arrangera landsvägstävlingar och kommer anlita de bästa funktionärerna i alla frågor från säkerhet till sjukvård, säger han.
Men även det motsätter sig Trafikverket. För enligt myndighetens hårdare tillämpning av de egna riktlinjerna, får trafiken numera bara stoppas av polis eller av väghållare som är utbildade av Trafikverket.
– De senaste åren har SM-känslan späds ut då vi tvingats arrangera SM på olika platser. Nu är vi i ett läge där vi kanske tvingas ställa in SM. I nuläget finns inget alternativ, säger Peo Johansson.
Generalsekreterare Leif Karlsson säger att Svenska Cykelförbundet givetvis kommer överklaga Trafikverkets beslut och att förbundet parallellt söker ersättningsarrangörer för SM 2020. Men om Trafikverket inte går Sveriges arrangörer av cykellopp på väg till mötes, riskerar en snöbollseffekt av negativa konsekvenser sättas i rullning.
– I första hand drabbar Trafikverkets regelverk den enskilde cyklisten, men i förlängningen handlar det om folkhälsa, klimatet, landsbygdsutveckling och minskade intäkter för cykelbranschen i stort. Vi måste nå konsensus och hitta framkomliga vägar så att vi kan dela vägen.