Tubeless är ju som alla vet guds gåva till MTB-mänskligheten, men har man otur och får ett lite större hål så kan det hända att vätskan ändå inte lyckas täta riktigt ordentligt, utan sprutar vilt över cykel och omgivning. Turligt nog går det ofta snabbt att laga om man har ett tubeless-lagningskit, och såhär smidigt är det att använda ett sådant.
Det första steget är såklart att hitta läckan, och egentligen behöver du inte ta av hjulet om du inte känner för det. Har du tillräckligt med fräsch vätska i däcket bör det läcka, men annars får du snurra och lyssna och känna noga efter pysande. Är det ett väldigt litet hål kan det vara enklast genom att hålla kinden intill däcket.
2 TESTA FÖRST
Snurra nu hjulet så att hålet kommer längst ner, för då samlar sig vätskan kring hålet och kan eventuellt täta utan att du behöver använda tubeless-lagningskitet. Vänta ett par sekunder, och testa sedan att pumpa upp till rätt tryck för att se att däcket kan hålla trycket även då.
3 DET GICK INTE
Om vätskan bara sprutar ut så tar vi fram lagningskitet, som vi naturligtvis har med på alla rundor så att vi inte blir strandade ute i skogen. Snurra nu hjulet så att hålet kommer uppåt, för att inte slösa bort med av tubeless-vätskan som finns kvar i hjulet.
4 BROTCHA ELLER INTE
Med vissa kit börjar du sedan med att brotscha hålet för att det ska få rätt storlek för pluggarna, men i det som syns på bilderna går man direkt på själva monteringen av pluggen. Här är det ett gaffelverktyg och då ska pluggen vara centrerad, och om det finns olika pluggtjocklekar väljer du en som verkar passande utifrån hålets storlek.
5 SNART PÅ PLATS
Tryck ner verktyget och pluggen ner genom hålet, vilket kan kräva lite kraft ibland. Fortsätt tills bara 5 mm av ändarna på pluggen sticker upp genom hålet. Om hålet är så stor att du behöver flera pluggar ska de monteras samtidigt, inte en i taget.
6 BORT MED VERKTYGET
Lägg ett finger bestämt på pluggens ändar, så att du kan hålla dem på plats mot däcket. Sedan drar du försiktigt ut verktyget, rakt ut ur däcket så att pluggarna blir kvar.
7 INTE FÖR KORT
Snurra nu hjulet så att hålet hamnar i den lägsta punkten igen, så att vätskan kan rinna till och hjälpa till att skapa en tät försegling. Sedan pumpar du upp däcket till rätt tryck. Du ska inte klippa ner ändarna om du tryckte in dem enligt instruktionen här, och om du har långa pluggar som ska klippas så får du inte göra det såpass kort att de riskerar att tryckas in i däcket.