Komfortracercyklarnas urmoder Specialized Roubaix kommer idag i en helt ny version, såhär ett par dagar innan den ska dundra in i Arenbergskogen i Paris-Roubaix under Peter Sagan och de andra proffsen. Och det här med ”komfortracer” som vi svenskar säger känns inte helt klockrent i sammanhanget, för det känns tydligt att det är prestanda och följsamhet som är målet, inte slappande och bekvämlighet. Som exempel väljer Specialized att lyfta fram att den ska vara lättare än deras aeroracer Venge, trots dämpningsteknologin, och mer aerodynamisk än sin (ovanligt aerodynamiska) allroundracer Tarmac.
Komforttekniken är dock naturligtvis det som sticker ut, och framtill har man utvecklat sin Future Shock-teknik vars tanke är att dämpa cyklisten men inte cykeln. Det nya systemet använder en oljeport för att kontrollera kompressionen och returen samtidigt, och med ett vred ovanpå styrstammen kan du justera dämpningen medan du cyklar. Samma princip som tidigare framtill med andra ord, men förfinad funktion och justering av hur systemet beter sig. Vi var väldigt imponerade när i körde en Diverge med gamla Future Shock förra året, så vi är nyfikna på hur den nya versionen kan tänkas prestera.
Baktill är den stora grejen att man byggt om systemet där en större del av sadelstolpen kan flexa än på en normalt konstruerad ram, och gett hela systemet en aerodynamisk kammtail-liknande profil som ska släppa luftflödet utan turbulens.
Det är tydligt att det är ett vapen för belgiska vårklassiker man försökt förfina, även om vi vanliga dödliga nog kan ha stor glädje av blandningen av fart och följsamhet även vi. Vi hoppas kunna återkomma med en rapport efter ett test så småningom, och till dess får vi se om den kan få fart på Peter Sagan igen, eller ge Quickstep-gänget ännu en seger att lägga till sin redan imponerande hög.
Rekommenderade butikspriser:
S-Works eTap 122 999 sek
S-Works Di2 119 999 sek
S-Works ramset 43 999 sek
Pro eTap 76 999 sek
Expert UDi2 65 999 sek
Comp UDi2 52 999 sek
Comp 41 999 sek
Sport 29 999 sek