Svenska Cycling Plus
Annons
Annons
Nyheter

Ny studie: 4 av 100 av tävlingscyklister skadas varje år

Sommaren cyklisternas högtid, inte minst nu under Cykelveckan i Motala. Men varje år skadas omkring fyra procent av Sveriges licensierade cyklister vid träning eller tävling. Under Vätternrundan, som ju går av stapeln imorgon, drabbas endast en av 1 000 deltagare av personskador. Det visar en ny studie från Folksam.

Foto: Niklas Wallner

Folksam har analyserat alla inrapporterade skador under tio år från svenska cyklister – både de med tävlingslicens och vanliga motionärer. Licens är som bekant ett krav för att delta och tävla vid cykeltävlingar som är sanktionerade av Svenska Cykelförbundet. Antalet cyklister har ökat under tioårsperioden och skadorna per år har legat relativt stabilt. Studien visar att 4,4 procent av tävlingscyklisterna skadas varje år och att de flesta skador uppstår på grund av singelolycka eller interaktion med annan cyklist. Krock med motorfordon står för knappt sex procent av alla olyckor bland motionscyklister, men skapar desto större besvär. Nästan 13 procent av alla invaliditetsskador uppstår då motorfordon är involverade.

I undersökningen framkommer att Vätternrundan inte har många tillbud – endast en av 1 000 deltagare drabbas. I helgen kommer Folksam, i samarbete med Vätternrundan, att studera deltagarnas beteende vid omledningar, avspärrningar och andra förändringar i trafikmiljön, bland annat genom artificiell intelligens. Med hjälp av den insamlade datan hoppas Folksams forskare kunna utforma förslag för att stärka säkerheten både vid cykellopp och i vanlig trafik. Det kan handla om hur en väg bör ledas om eller vilka material som bör användas för att separera motorfordon från cyklister, utan att skapa olyckor för cyklisterna.

Annons

– Vår förhoppning är att framtidens cykellopp kommer att vara helt fria från biltrafik. Ett flertal av de allvarligare olyckorna som skett under Vätternrundan har inträffat på sträckor där motortrafiken har letts om. Nuvarande material för skyltar och avskiljare är anpassade för bilister och är svåra att uppfatta för cyklisterna, som i värsta fall kör på dem och skadas, säger Helena Stigson, forskningsansvarig på Folksam.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Annons

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.