Ny Trek Checkpoint
Trek har idag lanserat en ny version av sin gravelbike Checkpoint, vilken kommer med tre olika ramar. En aluminiumversion, en SL-version i kolfiber, samt en SLR-version som är redo för riktig gravelracing. Det vi först lägger märke till med alla versionerna är att de har en uppdaterad geometri, som går i linje med utvecklingen vi sett på MTB-sidan genom att man tagit ungefär 2 centimeter av längden och flyttat den från styrstam och styre till själva reachen på ramen. Den här längre hjulbasen som blir resultatet har bland annat en extremt välkommen effekt på just en gravelbike, och det är att fler slipper tåöverlapp. Dessutom är det generellt bra för cykelns uppträdande på lite mer utmanande underlag om man får fram framhjulet lite och hjulbasen växer en aning.
Den andra stora nyheten är att man nu får en ny sorts Isospeed på SLR-modellen – alltså Treks listiga komfortteknologi som verkligen brukar fungera väldigt bra. Den förefaller få mer dämpning i flexet genom ett dämpat instick i toppröret. SL-modellen har en klassisk Isospeed men blir av med den tidigare integrerade sadelstolpen, troligen för att man ska kunna köra en sänkbar sadelstolpe.
Kolfiberhojarna har också mer integration och aerodynamiska former, samt – framförallt på SL-modellen – en hiskelig massa olika fästen för väskor och annan packning. Även ett rejält förvaringsutrymme i diagonalröret. Vi har en SL 6:a inne för test, så håll utkik efter en recension i nästa nummer av Svenska Cycling Plus! Här hittar du mer info: Checkpoint | Trek Bikes (SE)
Fin cykel det där, nya Checkpoint…