FULL FART MED FINESSER OCH FINKOMPONENTER
Canyons nya Lux är cykeln som ska ge Mathieu van der Poel ett OS-guld i Tokyo, och vi har testat den i en toksnygg lack som för tankarna till multi-världsmästarinnan Pauline Ferrand-Prevots lag Canyon-SRAM. Denna SL-modell har dock vissa skillnader mot de båda världsstjärnornas Lux SLX-hojar, eftersom SL-modellerna har 110 mm gaffel istället för 100, och knappt två hekto mer kolfiber i ramen. Ändå är det ingen tvekan om att det är ett riktigt XC- och långlopps-spjut det handlar om även när det gäller vår cykel, ingen laid back stigcykel-version av topphojarna!
VIKTEN PÅ RÄTTA STÄLLET
När man pekar styrstammen mot skogen och klickar i så verkar det som att cykeln har bråttom att ta sig dit, för man märker direkt att det finns en väldigt härlig skyndsamhet i Canyonen. Tramptagen belönas generöst även om man inte pillar på lockout-reglaget, med ett länkage som ligger lite närmare den första av de båda motpolerna trampeffektivitet och total följsamhet. Men låter man bli att ha kraft i kedjan sväljer det ändå stök på ett bra sätt, och utan att säcka ihop i onödan. Det finns mer förlåtande XC-hojar där ute, men då har man offrat en del av Canyonens rapphet.
En annan viktig anledning till att cykeln känns kvick och snabb är att den har en så fin och smart specifikation, där de 11,4 kilona sitter väldigt välplacerade. 11,4 är ju ganska exakt samma vikt som den exakt lika dyra Scott Sparken vi testade i förrförra numret, men runt 4 hekto av vikten har flyttat från hjul/däck/mm, och istället sitter många av dessa grammen i den sänkbara sadelstolpen. Med låg roterande massa och styva hjul svarar hojen mycket fint, och den känns väldigt smidig när man kastar omkring den på knixiga stigar i skogen.
STOLP-TRUMF
Just smidigheten kommer också en hel del ifrån att Canyon varit lite mer återhållsamma med enduro-influenserna i sin geometri, även om denna SL-modell med sin lite längre gaffel har 69,5 istället för 70 graders gaffelvinkel. På pappret kan geometrin se oerhört lik ut exempelvis en Specialized Epic, men den är mycket snabbare i styrningen eftersom Canyonen har en gaffel med 51 mm offset mot bara 42 för den nämnda Epicen.
Utifrån det här kan man tänka att cykeln skulle kännas lite nervös i jämförelse med mer utförbetonade XC-hojar i branta utförskörningar. Och visst har exempelvis Scott Sparken vi nyss nämnde en liten fördel nedför, genom att den hade mycket lägre vevlager och aningen stabilare uppträdande. Men Canyonen har fortfarande en lång front som gör att viktfördelningen blir bra, och den sänkbara sadelstolpen gör faktiskt klart mer för att man ska få mod och fart utför än vad någonsin en geometri kan göra. Det som håller en tillbaka nedför är nog mest Maxxis Ikon-däcken, som är riktigt snabba och fina för till exempel långlopp och torra XC-banor, men inga höstdäck för att uttrycka det milt. Här i Småland där vi testat cykeln är också ett lite högre vevlager som på Canyonen ganska fördelaktigt många gånger, med alla pedaltörstande stenar som kantar stigarna.
RACE-SPECIFIKATION
Det är inte bara känslan i sadeln som får en att inse att detta är en tävlingshoj som inte stannar i onödan, utan cykeln har också en specifikation som för oss andas väldigt mycket race. Bara en sådan sak som att man lagt i lättviktsslangar i däcken, vilket sparar ett något hekto där det märks som allra mest. Sedan blev vi alldeles till oss när vi såg att det satt ett rejsigt och härligt GripShift-reglage på cykeln, även om vi vet att det märkligt nog finns folk som tycker att GripShift borde stannat kvar på 90-talet tillsammans med V-bromsar och barends.
Växlarna är på ädel SRAM XO Eagle-nivå och fungerar klockrent, men det som verkligen kostar pengar – alltså kassetten – är på lite lägre GX-nivå. Ändå är specifikationen inget annat än strålande sett till cykelns pris, med de fina och hyfsat breda hjulen från DT Swiss, och RockShox Sid RLC-gaffel med DebonAir-luftkammare, Charger-dämpare och separat lågfartskompression. Det sistnämnda är faktiskt klart användbart på denna cykeln, eftersom den är tillräckligt effektiv i länkaget för att man ska kunna köra utan låsning den mesta av tiden, och då kan man vilja justera bort lite gungande i fronten om det är en bana där man kan offra en gnutta följsamhet. Gaffeln höll sig högt och fint i slaget den mesta av tiden, men vid större smällar var det ovanligt lätt att bottna så en volymspacer extra hade passat just undertecknad fint. En liten grej som störde med gaffeln var att den är för Torque Caps medan hjulen inte är det, så det är aningen svårare att få i axeln än det ska vara. Den sistnämnda var heller inte inställd i rätt vinkel vid leverans, vilket är ovanligt då Canyons hojar brukar vara oerhört väl monterade, med stor omsorg om detaljer.
FINA FINESSER
Själva ramen är som sagt lite enklare under skalet än toppmodellen CF SLX, men annars identisk. Det innebär bland annat slanka flex-stays i en baktriangel för singelklinga, med modern flatmount-broms på kedjestaget. Ramen har också en väldigt fin intern vajerdragning mellan vevlagret och baktriangeln, och hela cykeln är tyst som en livrädd skogsmus när man far fram genom skogen. En annan oerhört glädjande syn är att det går i två flaskor i alla ramstorlekar med den nya dämparplaceringen, vilket bör vara ett stort dragplåster för alla ambitiösa långloppsåkare som kan lockas av en cykel som denna.
Totalt sett är detta en oerhört snabb och välutrustad cykel, som verkligen borde tilltala alla som är intresserade av att åka fort på XC och långlopp. Vill man ha en XC-hoj som flörtar lite mer med stigcykling och hopp-och-lek så finns det andra cyklar som smäller högre, men detta är nog nästan det mest tävlingsmässiga vi sett för detta priset.
PLUS
En oerhört snabb och livfull cykel med generös och smart specifikation.
MINUS
Inte så mycket, möjligen att vissa andra progressiva XC-hojar ger lite mer självförtroende för allmän teknisk stigcykling.
KÖP OM
Du vill ha en snabb cykel för att köra långlopp eller XC, och det är viktigt för dig med mycket fart och finesser för lite pengar. Direktförsäljning är inget som stoppar dig.
SPECIFIKATION
Pris: 39 899 kr
Vikt: 11,4 kg
Ram: Kolfiber, Boost, dubbla fläskställ, helt intern vajerdragning, 1X, Skydd mot roterande styre (IPU), flatmount, 100 mm dämpning
Gaffel: RockShox Sid RLC 110 mm
Dämpare: RockShox Deluxe RLR
Växlar: SRAM XO Eagle med GX-kassett
Vevparti: Truvativ Stylo Carbon Dub 34t
Hjul: DT Swiss XR 1501 Spline One
Däck: Maxxis Ikon 3C MaxxSpeed EXO TR 2.25
Komplett hjulvikt: 1,74/2,33 kg (f/b)
Sadelstolpe: KS Lev Si
Sadel: Selle Italia SLS
Styrkombo: Canyon Alu (720/80 mm)