Trek tillkännagav idag en ny version av företagets populära heldämpade XC-cykel Top Fuel, vilket bland annat innebär att den får längre slaglängd och en helt ny geometri som passar både för tävling i cross country och för stigcykling.
Top Fuel har länge varit det självklara valet för Treks tävlingscyklister i långlopp och XCO, förutom på de mer lättåkta banorna där man ibland nöjt sig med den följsamhet där bak som Procaliber-modellens Isospeed kan ge. De nya Top Fuel-modellerna behåller de här tävlingstraditionerna, men i och med den längre slaglängden och den nya tryggare geometrin är tanken att man ska få en cykel som både är en kvick XC-tävlingscykel och ändå en riktig stigcykel. Med den nya designen förvandlas helt enkelt Top Fuel från en fullblodsracer till en XC-cykel som dels lämpar sig bra för tävling, men också är en allroundhoj för alla och på de flesta typer av stigar. Detta märks också i sådana detaljer som att samtliga modeller i hela serien har sänkbara sadelstolpar redan från fabrik, ett val som vi verkligen applåderar.
Mer slaglängd, mer kontroll
Tidigare Top Fuel-modeller hade 100 mm-gaffel och 100 mm slaglängd bak, medan de nya Top Fuel-modellerna har en 120 mm-gaffel och 115 mm slaglängd bak. Även ramdesignen har ändrats, och inte bara geometrimässigt genom flackare styrhuvudvinkel och längre reach för trygghet och kontroll i tuffa utförslut. Man har också vänt på dämparen och förankrat den i framtriangeln, alltså tagit bort Full Floater-länken precis som man ganska nyligen gjort med den nya Remedyn. Längst bak har man dock kvar sin Active Braking Pivot för följsam dämpning även under inbromsningar, så det är ingen tvekan om att det fortfarande är en Trek i själ och hjärta. Det sistnämnda förstärks också av att man byggt in lite andra mera sentida Trek-kännemärken, som det helt raka (och därför extra styva) Straight Shot-diagonalröret med Knock Block som begränsar vridningen i styrlagret.
Anledningen till att man känt att man kunnat offra sitt typiska Full Floater-länkage har man tidigare beskrivit som att dämparutvecklingen gjort att det inte längre finns samma behov av att kunna styra utväxlingen i länkaget. Och det betyder också att man kan göra en väldigt ren och integrerad vajerdragning till dämparen, bland annat.
Aluminium och kolfiber
Samtliga modeller i det nya Top Fuel-utbudet har bredare styre och kortare styrstam, som tidigare nämnts sänkbar sadelstolpe, samt TwistLoc Dual Remote Lockout så att fjädringen enkelt kan låsas samtidigt både fram och bak.
Cykeln finns tillgänglig i fyra kompletta kolfibermodeller och en i aluminium, med olika drivlinealternativ. Den finns även som ett ramset, både i alu och kolfiber. Priserna ligger på circa 33 tusen för den enklaste aluminium-modellen, 44 tusen för den enklare av de fyra kolfibermodellerna, och upp till 110 tusen för den absoluta värstingmodellen med trådlösa växlar och trådlös sänkbar sadelstolpe.
Mer information hittar du hos Trek.