Uppsala Bike Weekend satsar på de unga med nytt lopp och ny sponsor
Uppsala Bike Weekend berättar via ett pressmeddelande att de kommer satsa extra hårt på de yngre under sin fina cykelhelg i maj, framförallt genom ett nytt lopp. Här nedan kan du läsa om deras planer.
När vårens stora cykelhelg, Uppsala Bike Weekend, går av stapeln i maj kommer det att finnas ett helt nytt MTB lopp i programmet, som riktar sig till ungdomar. Loppet är en satsning tillsammans med helgens nya huvudsponsor Cykelkraft.
Uppsala Bike Weekend är glada över att ha fått en ny huvudsponsor, Cykelkraft. Cykelkraft är Sveriges i särklass största näthandel och säljer allt inom cykel – ett gäng ”cykelnördar” med lång och bred erfarenhet av cykel. De älskar all form av cykling och är en perfekt sponsor och partner för att utveckla Uppsalas stora cykelhelg ytterligare.
Cykelsporten växer så det knakar bland barn och ungdomar och det är främst MTB som lockar de yngre cyklisterna. Uppsala Bike Weekend och Cykelkraft vill gemensamt ta tillvara detta intresse för att bidra till den framtida tillväxten i cykelsporten. Därför utökas Uppsala Bike Weekend med ytterligare ett lopp, Cykelkraft MTB ungdom. Loppet kommer att genomföras lördagen den 19 maj och ha både prova på klasser och tävlingsklasser. Givetvis kommer loppet att hålla samma höga klass som övriga lopp och arrangemang under helgen.
Satsning på barn och ungdomar kommer även att märkas i det stora MTB-loppet, Pearl Izumi MTB 28 km. Loppet kommer att ha en helt ny familjeklass. I familjeklassen får barn och föräldrar cykla tillsammans. Båda dessa satsningar görs för att fler barn och ungdomar ska få möjligheter att delta under helgen. Sedan tidigare finns den mycket uppskattade Pelle Svanslös cykeldagen.
“Vi är otroligt glada och exalterade över att få vara en del av ett cykelevent som tar alla cyklister i åtanke, från barnet till eliten. Juniorerna är framtiden inom cykling och med MTB loppet för ungdomar tror vi verkligen att vi kan väcka intresse för cykling som håller i sig. Att gå in som huvudsponsor för Uppsala Bike weekend gör vi av många anledningar men till stor del för att vi tillsammans kan visa barn och ungdomar vilken gemenskap och glädje, cykling som sport för med sig”, säger Ida Berndtros marknadschef för Cykelkraft.
“Vi är naturligtvis mycket glada över att vi knutit ytterligare ett starkt varumärke i cykelbranschen till oss. Att vi dessutom får chansen att tillsammans med Cykelkraft satsa på barnen och cykelsportens framtid ser vi som ett mycket viktigt steg i rätt riktning för att vi ska bli den heltäckande cykelhelg vi vill vara. Nu har vi verkligen ett lopp för alla”, säger Morgan Blom projektledare för Uppsala Bike Weekend.