Svenska Cycling Plus
Annons
Annons

Elcyklar pratas det en hel del om här och var. Mest på mässor, i Europa och här hemma bland branschfolk och försäljare tror jag. Fenomenet har inte riktigt slagit igenom på samma breda front här i Sverige som i en del andra länder om man får tro försäljningsstatistiken. Än får väl tilläggas, kurvorna pekar uppåt även här.

Som försäljningsargument talas det ofta om grupper som annars inte skulle cykla, om funktionshinder och gamla Agda 105 år som är i behov av lite assistans. Gott så, vilka möjligheter!

Men det hävdas även frekvent att det skulle vara ett miljövänligt alternativ. Jag vill bara påpeka att det är SKITSNACK!

Miljövänligt jämfört med vad? En tvåtons SUV ja men däremot är de inte det minsta miljövänliga jämfört med en vanlig hederlig cykel som framförs med enbart pedalkraft. Om någon har missat det så tarvar elcyklar nämligen batterier vilket förutom tillverkning även kräver laddning och inte minst tillvaratagande efter sin livstid. Den proceduren är inte det minsta snäll mot naturen.

Men det finns ändå miljövinster att göra. MEN och det är där jag vill kasta in en Brasklapp, det är ENBART om elcyklar ersätter fossilbränsledrivna fordon som bensinskotrar och bilar. Det vill säga om de verkligen får bilister att byta ut sin plåtomgärdade tillvaro på väg till jobbet från stund till annan. Min kännedom om inbitna bilister säger mig emellertid att den prognosen framstår som något dyster.

Annons

Min misstanke är att risken föreligger för att den LATE cyklisten visar sig istället. Den som redan trampar men ser en fördel i att slippa lägga ned lika mycket kraft och glida fram i tillvaron. På individnivå ingen nackdel eller skada skedd, för naturen – en stor förlust! Framtiden får utvisa vilket håll utvecklingen går åt.

Jag vill påpeka att jag innerligt hoppas att jag har fel i mina farhågor!

/ J – kastar Brasklappar om söndagen

John Wikström
Bloggen som lämnar spår såväl i skogen som på vägen och möjligen i själen. Jag är en entusiastisk cykelmotionär med smak för det mesta inom cykel. Humlan som inte kan cykla men gör det ändå. Huvudsakligen trampas stig och nöts asfalt i Småland. Detta kryddas med motionslopp med jämna mellanrum samt någon enstaka tävling. Även pendlings- och transportcykling bedrivs frekvent och det händer också att jag engagerar mig i trafikfrågor. Sen bjuds understundom på texter om övrig träning samt funderingar kring livet, universum och allting. Välkommen!

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Annons

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.