Måndagstur del 1 – Patologiska bilister
Gårdagen ja. Om den kan det faktiskt sägas en hel del. Det mesta gott men inte allt och jag tänker så småningom förmedla något om cyklingen också. Moder natur hade bestämt sig för att visa sig från sin bästa sida och ställa upp med fantastiskt fint vårväder. Blå himmel, en lätt bris och en för månaden sympatisk temperatur. Glädje i luften.
Men i alla paradis tycks det finnas ormar som slingrar och väser.
Allt hade varit helt magiskt om det inte vore för dessa j-a bilar rent ut sagt. Jag kan inte för mitt liv inte förstå vad som händer rent psykologiskt när förmodligen helt sunda människor omger sig med ett ton plåt.
De förvandlas till patologiska bilister ute för att hämnas på världen. Allt är emot dem och alla är fiender. Särskilt cyklister. De svär över traktorer som är för långsamma, över lastbilar, husbilar och husvagnar som är i vägen, andra bilister som kör som höns, över hästar, hundar och barn som skall vara någon annanstans och inte minst över cyklister som helst inte bör finnas alls. Framförallt inte på DERAS vägar.
Igår hade vi oturen att råka ut för ett flertal sådana motmänniskor i våra olika grupper under Måndagsturen. I min fartgrupp hann vi inte ens fram till Kalmarrondellen innan första incidenten var ett faktum. Det slutade med att jag tappade humöret, cyklade fram till Audin som hade accelererat om oss och snävt kastat sig in framför gruppen av cyklister alltmedan förarens fru satt och sträckte upp långfingret i en internationellt känd gest. Det bör påpekas att de körde om på en fyrtioväg där vi höll strax under den farten och att bilen fick stanna hundra meter senare vid den fullt synliga kön in i cirkulationsplatsen varpå vi ändå rullade förbi dem. Jag bultade på rutan och undrade om det var något särskilt de ville säga varpå föraren flög ut ur bilen och skrek otidigheter som citat “jag kan ta dig vilken dag som helst”. Sådan blir man av att köra Audi. Fet i huvudet. Intressant är att notera att detta beteende tycks förstärkas av att ha en stor och dyr bil, det är i alla fall det som är den enda gemensamma nämnaren mellan de olika händelserna.
Ett par hundra meter senare den här gången på trettioväg var det dags för nästa självutnämnda polis. En jävla Volvo-SUV tvärnitade framför gruppen och tvingade oss att nästan kliva av cyklarna i uppförsbacken alltmedan föraren gestikulerade och pekade på cykelvägen där det för övrigt redan befann sig ett par barn och en hundägare på promenad. Efter att ha stört oss drog han iväg i runt dubbla den tillåtna hastigheten utanför den skola som befinner sig i backen upp i Högstorp.
Jag rekommenderar alla bilägare att läsa trafikförordningarna lite noggrannare. Vägar tillhör inte alls enbart bilar utan alla fordon jämte andra trafikanter tvärtemot vad patologiska bilister tycks tro. Jag tänker inte ens ägna mig åt att citera valda lagtexter den här gången. Tro mig på mitt ord – jag har rätt.
Den allvarligaste händelsen för vår del inträffade några mil senare på väg ut ur Ingelstad. På den rådande sträckan råder 40 km/h som hastighetsbegränsning. Det är nu inget som hindrar en patologisk bilist. De anser nämligen att alla vägar är frifartsvägar. Inget får hindra dem i deras “flow”. De kör ju bil gubevars.
I det här fallet var vår femtonmannaklunga uppdelad på två led på väg att accelerera eftersom det är en kraftig nedförsbacke vid platsen. Vår fart var något över fyrtio och på väg uppåt. Då tycker föraren i en röd kombi att det är dags att köra om. Sikten är nästan fri, men bara nästan. Han missar förstås att det kommer en dam och svänger ut från vänster på den avtagsväg från ett bostadsområde som finns där. Hon förväntar sig knappast en bil på väg mot henne i hög fart och i fel fil och får därför tvärnita med låsta hjul för att inte frontalkrocka. Båda bilarna blev stående med några meter mellan nosarna. Jag kan bara gissa vad hon tyckte om det hela. Jag gillade det inte ens från sidan. Som tur var missade halva vår grupp händelsen eftersom de befann sig längre fram och koncentrerade sig på att inte klippa bakhjulet framför.
Väl till tillbaks på torget fick jag höra om ytterligare incidenter. Bland annat hade en grå Volvo utfört samma manöver mot frifartsgruppen som vi råkat ut för i Högstorp. Vad värre är var det nära att en BMW nästan klippt en av oss då han svängde in så snävt att backspegeln dunsande in i armbågen på en cyklist i en annan grupp. Det inträffade vid Billabacken i närheten av Hemmesjö.
Och det här var bara under en enda Måndagstur. Mindre roligt och det lägger en aning sordin på cykelglädjen må jag säga.
Det tråkiga är att jag tror att den gruppen människor som beter sig så här inte är mottagliga för några som helst sakargument. Som det enkla faktum att de riskerar livet på andra människor för att de blir upprörda när de anser att de blir hindrade på något vis. De ser ingen koppling mellan sina reaktioner och de konsekvenser deras beteende kan få. Det är vad plåt gör med många människor. Skärmar av dem från verkligheten. Att de sen har fel även rent lagtekniskt är en annan fråga. De förstår de inte alls.
Sen borde de fundera på hur deras uppträdande hade uppfattats på annat håll i samhället. Tänk er själva samma typ av beteende i kön på ICA eller på arbetsplatsen. Det hade straffats rätt hårt om inte annat rent socialt.
Men i trafiken betalar sig aggression dessvärre. Tills det smäller. Då dör någon.
/ J – inte bara cyklist, även bilist
#cykligare #knivesandbikes
10 kommentarer
Comments are closed.
Nu är jag också cyklist och jag delar fullt ut att man skall anpassa sig som både cyklist och bilist – i synnerhet när det gäller att hålla avstånd vid omkörningar. Däremot blir jag lite bekymrad av att du – och din klunga – såg det som självklart att ni kunde överträda fartgränserna: "Vår fart var något över fyrtio och på väg uppåt.". Förstår inte varför ni kan överträda lagregler så enkelt men du förväntar dig att alla andra följer dessa – känns ensidigt.Det finns också en lagstiftning när det gäller att använda cykelbana om sådan finns (kan undantas om det är lämpligare med hänsyn till färdmålets läge etc.). Där ligger det på er att faktiskt anpassa er hastighet efter omständigheterna – dvs. barn etc. Men där känns det som om du propagerar för att man inte behöver följa de lagar som samhället satt upp – dvs. bara följa de lagar som passar. Skall vi cyklister få respekt i trafiken så måste vi också visa att vi följer de lagar som finns – annars blir det otroligt ensidigt.Som tur är kommer lagen att ändras om att få använda "vägen" men det är inte genomfört ännu.Hoppas precis som du att ingen kommer till skada av alla idioter på vägen – både på cykel och i bil.
Du talar som du har förstånd till märker jag. Det är skillnad på fartöverträdelse och fartöverträdelse. Vi höll vid tillfället runt fyrtiotvå kilometer och höll långsamt på att glida upp mot fyrtiofem, sen blir det uppförsbacke och farten sjunker återigen. Det är i princip inom felmarginalen för en cykeldator eller hastighetsmäterare. Det är inte den sortens hastihgetöverträdelser bilister gör sig skyldiga till. Det finns inga cyklar som dubblar hastighetsgränser eller håller 20,30 och 40 km/h över gränserna. Det vet du. Så det var i mitt tycke en tämligen fånig invändning. Och cykelbana finns inte på de landsvägar vi nu talar om. Där skall alla fordon samsas. OCH cykeln är ett fordon bland andra. BASTA. Den sortens argument du presenterar handlar återigen bara om att befästa att bilar är okränkbara. Jag är sanslöst trött på den sortens invändningar.
Varför blir det alltid så otrevligt? Du har ingen aning om tillståndet på mitt förstånd utan du försöker förminska den som har en annan åsikt än vad du har. Istället för att sansat diskutera själva sakfrågan så blir det direkt påhopp på min intelligens. Den cykelbana som jag refererade till är precis den cykelbana som J (kanske samma som du John) de facto refererade till i sitt inlägg ovan "…alltmedan föraren gestikulerade och pekade på cykelvägen…". Det förefaller som om det fanns en cykelväg parallellt med vägen. Men jag kan ju tolka den texten helt fel – det kanske bara är jag som har låg intelligens.Du skriver vidare att det är skillnad på hastighetsöverträdelser. Återigen kommer min låga intelligens fram för jag ser det som om att både ni och bilisterna begår samma lagöverträdelse – ni kör för fort. Men jag antar att din förklaring håller i rätten – "jag kör cykel och behöver därför inte bry mig om detta". Min tes som jag också inledde med är att det är ett ensidigt perspektiv – skall vi samsas i trafiken så krävs det att alla de facto följer de regler som samhället satt upp. Annars blir det kaos – Kaos gynnar inte mig som cyklist alls.Och låt mig återigen säga: Jag cyklar varje dag. Jag blir också förbannad på fordonsförare som riskerar andras liv, beter sig illa och oförutsett, samt har en ton som implicerar att jag är ofelbar och att jag hela tiden går först. Och det gäller oavsett om fordonsföraren nyttjar en cykel eller bil. Svara gärna. Men gör det sansat utan personpåhopp. Man kan ha olika åsikter men "trolla" inte till det. … och att jag svarar anonymt beror helt och hållet just på att jag visste att det skulle bli en sån här ton. Och det är en ton som jag gärna inte förknippar med mitt namn. Fegt? Kanske – men jag har inte implicerat att någon är en idiot det första jag gör. Otrevligt, onyanserat och obalanserat.
Mitt svar finner du i dagens text "Dårarnas försvarstal". Om din intelligens vet jag inget men begreppet proportionalitet tycks ha passerat spårlöst. Nej, en hastighetsöverträdelse är inte detsamma oavsett hur den sker och vem som gör den. Där har du helt enkelt fel. Att du är cyklist låter märkligt med tanke på att du inte tycks ha den ringaste uppfattning om motionscyklingens mest fundamentala förutsättningar. Men den diskussionen tar jag inte med någon som inte vågar skriva ut sitt namn.
"Otrevligt" och "sansat" förresten? Det kan du ge dig på men det är inte tonen i samtalet jag refererar till. Att cyklister blir nedmejade av biljävlar – det är otrevligt det! Det jag tänker på är den senaste smitningsolyckan med hästsläpet på Södertörn. Det är inte läge att vara "sansad" i en sådan situation. Det är läge att vara förbannad. Om du, även indirekt, försvarar idiotbeteenden med att i princip säga att "det är ert eget fel som inte befinner er på cykelvägar" så betraktar jag dig som inte bara meningsmotståndare utan som motmänniska som helhet.
Läs gärna min text. Men missförstå och misstolka den inte medvetet. Det är onödigt.
Det där måste vara något slags storstadsfenomen. Här uppe i Dalarna tycker jag mig märka inget eller väldigt lite av den sorts händelser som du beskriver. Men när jag cyklade ute på Ekerö utanför Stockholm så blev jag både prejad av bil med släpvagn och duschad med spolarvätska. Det urbana livet måste påverka vissa negativt i relationen med sina medmänniskor(-trafikanter).
Vilken tur att du har sluppit det på hemmaplan Kjell! Alla från din del av världen verkar dock inte ha samma tur. Fråga bara Roberto Vacchi: http://vacchi.se/annu-en-tidigare-dopingavstangd-segrar/ (läs sista stycket)
Jo, lagen påstås säga (har inte kollat och är inte jurist) att man ska cykla på cykelbana om sådan finnes – även om den skulle vara gömd under en meter snö eller så. För egen del cyklar jag inte på cykelbana om det står en bil i vägen så jag inte kommer upp på eller kan fortsätta up den; den är uppgrävd eller det finns andra hinder (staket, containrar, träd, …)); den är så pass sopad att den inte kan anses vara säker att cykla på med den cykel jag har (cyclocross kan fungera, framhjulsdriven lågräser med hårdpumpade slicks, nä); cykelbanan är dragen så att jag måste korsa trafiken tre gånger för att ta mig några hundra meter rakt fram; eller om cykelbanan drar i väg åt helt fel håll längre fram (inträffar regelmässigt).Vad gäller fartöverträdelser, vad gör man på en 30-väg när allt under 40 km/h innebär att man har en ilsken bil nosande i bakhjulet?F ö hur mycket i vägen för annan trafik kan man vara om man på en 30- eller 40-sträcka kan hålla 30 resp. 40 km/h? (Däremot är det ju inte helt ovanligt med bilar som tränger sig ut precis framför en och sedan håller 20, 25 km/h bara för att dra på om man försöker cykla förbi …)
Tack och lov ser det för övrigt ut som en lagändring är på gång. Se http://cykelbloggar.se/nu-kommer-snart-lagandringen/ för vidare diskussion.