Nya Shimano XTR
Shimano M900. M950, M960, M970. En rad med hieroglyfer för vanliga människor. Eller, om man som PB har studerat cykelogi och mountainbike-iana lite för mycket, nästan religiöst vördade modellbeteckningar på Shimano:s finaste komponentgrupp för offroad-cyklar:
XTR. XT Racing. Det lättaste, mest åtråvärda och eleganta man kunde, kan och kommer skruva fast på sin mountainbike. Och nu har de släppt en ny generation av XTR. Närhelst Shimano gör detta är det en stor stund, inte bara för att man alltid är lika nyfiken att lära sig hur de valt att utveckla gruppen och åt vilket håll de väljer att gå med den. Och hur gruppens hjärta ser ut – vevarmarna.
Dessutom – och tillåt en analogi med automobil-universumet – så är XTR en kristallkula in i framtiden. XTR är toppgruppen. Likt Mercedes S-klass. Den teknik, teknologi och lösningar som introduceras hos dessa produkter (ABS-bromsar i slutet av 70-talet för S-klass) kommer i framtiden att droppa nedåt i modellhierarkin. Vi tror därför inte att det är en högoddsare att lösningar som Hyperglide Plus och MicroSpline kommer att introduceras på XT-nivå och lägre framöver. Eller för den delen ta klivet över till asfalts-sidan och DuraAce och så vidare.
Men XTR M9100/M9120.
Så, without further ado:
Ovan: Shimano XTR M9100. Race-gruppen.
Ovan: Shimano XTR M9120. Enduro-gruppen. Notera fyrkolvsok.
Ovan: Shimano XTR M9100 Race till vänster, XTR M9120 Enduro till höger