1x för landsvägen
Det kan inte ha undgått någon cykelintresserad att drivline-trenden som kallas 1x eller one-by just nu rasar för fullt. Förenklat består ideén av att just förenkla cykelns drivlina från flera främre kedjehjul till ett enda. Tillsammans med en kassett som sträcker sig från 10 eller 11 upp till 40 och mer, så täcker man in de allra flesta utväxlingar som man praktiskt använder. Vidare kan man plocka av framväxel, vajer, hölje och växelreglage vilket betyder en lättare cykel. Den här modenycken(?) grasserar vilt bland mountainbike, CX och liknande cyklar, men är inte lika förekommande i landsvägsvärlden. Ännu.
Men ideén retar har länge intresserat mig. Så därför.
Amerikanska Wolftooth Components med säte i Minneapolis, USA, är en av de största spelarna på 1x-marknaden och deras kedjehjul har länge funnits på min radar. Häromdagen damp det ned ett paket från WTC med ett urval av deras mest populära produkter. Planen är att eliminera framväxel med därtill hörande parafernalia och reducera vikt och komplexitet hos min cykel. Resultatet är tänkt att bli en fokuserad asfalts-motard som ska passa som handsken på det sätt som jag cyklar på.
Hur då? Jag kan räkna på min högra hand hur många gånger jag taggat upp på den stora kakan det senaste halvåret. En pizzatallrik på 53 tänder i samarbete med kassettens elva tänders-hjul används bara så ofta av mig. Alltså. Ideén är att använda mer av den befintliga kassetten – både uppåt och neråt – tillsammans med ett aningen större kedjehjul än vad som är monterat i dagsläget. Det inre hjulet är ett 39-tänders Shimano 105. Efter att ha studerat kassetten och hur den oljiga kedjan har lämnat sina spår på den, så kan jag dra slutsatsen att det enbart är den nedre, högre, tyngre halvan av de bakre kuggarna som brukas.
The plan. Planen är att gå upp en tand till ett 40-hjul och 1x:a drivlinan med den befintliga kassetten och se hur det känns. I dagsläget går min asfaltscykel mest som en hoj för kortare turer i Stockholm. Pass på en timme eller så där jag väver in uppförsbackar, broar och motlut för att ge kropp och knopp lagom med motion. Den aningen större klingan borde ge mig lite längre växlar på toppen och samtidigt “tvinga” mig att börja använda de större kugghjulen där bak. Och få en cleanare, lättare och mer ändamålsenlig cykel på kuppen. Vidare ska cykeln förses med lite fetare däck och en spacer eller två flyttas upp ovanför styrstammen. Och ja just det, blankpolera den högra vevarmen. Den vänstra gjordes förra sommaren Borde ta en kvart eller så med en dubbel espresso som dryckesjom…
Stay tuned´ folks…