Svenska Cycling Plus
Annons
Annons
Prylbloggen

En kaffe med hojsnack

Prylbloggen träffade sin vän TJ häromdan. Kompis, kompanjon, kollega och en kool, kall katt i allmänhet med skarpa iakttagelser om allt i det kända universumet. Eftersom livet är vad det är, så korsas våra livslinjer alldeles för sällan, men när det gör det så brukar vi dra ideér och funderingar som dykt upp för varandra. Massor av infallsvinklar och tankeembryon, men som vanligt har dygnet bara 24 timmar. Vi kanske skulle börja dricka fyrdubbla espressos istället för de vanliga dubbla för att verkligen piggna till och få kroppen att göra det huvudet tänker ut?

tobias_pole
Fotograf T på en finsk Pole

Nå. Efter att vi pratat om livet så föll samtalet in på cyklar.

Det är intressant. För en lång tid närde jag en idé om Den Enda Cykeln. En cykel för många olika användningsområden. Eller en enda landsvägscykel för all framtid. Ett tag hade jag en sån. En måttbeställd landsvägscykel med ram, gaffel och sadelstolpe tillverkad av titan. Den cykeln var en estetisk dröm. Och för en tekniskt intresserad filur som jag en våt dröm. Men om något, så förstärkte den här metallcykeln min beundran för moderna hojar – landsväg eller mountainbike – med kolfiberram. Man kan verkligen ha allt med dem: de är styva i rätt riktning, bekväma åt det andra hållet och är lätta.

Specialized Sequoia Expert. Modern allroad-grushoj
Specialized Sequoia Expert. Modern allroad-grushoj

Det är okej att äga en cykel. Det är okej att ha flera. I takt med att man åldras så sker en förändring i hur vi cyklar och vart vi cyklar. Mellan oss så har vi säkert haft bortåt tretti-förti hoj. Något åt det hållet. Men med visdom och aktningsvärd ålder (ahem) så har vi fått upp ögonen för längre turer längs med lugn natur och knastrande grusvägar. Ergo, vi behöver anpassade cyklar för detta ändamål. Såklart.

Annons
Salsa Fargo. Mångsidig offroad-cykel som tar 27.5, 27.5 Plus såväl som 29 Plus-däck.
Salsa Fargo. Mångsidig offroad-cykel som tar 27.5, 27.5 Plus såväl som 29 Plus-däck.

TeeJay målade upp följande cykel för äventyr i obanad terräng i den svenske upptäcktsresanden Sven Hedins anda:

  • Custombyggd hardtail. Stål, aluminium, titan?
  • Plus-däck. 29:or eller 650b.
  • Plats för en rejäl ramväska monterad i huvudtriangeln.
  • Rejält flack styrvinkel kring 65 grader med en sadelvinkel åt det brantare hållet – 75-76 grader. En upprätt sittställning för god sikt framöver.
  • 2x-drivlina. För de där riktigt, riktigt låga växlarna där man vevar sig upp i samma takt som en Warn-vinsch skulle släpat en uppför bergsstigen.

Kort och gott en bekväm hoj för lite av varje: bikepacking, grusvägstrampa, upptäcktstigcykla. Han kan ha nämnt att det skulle bli Den Enda Hojen… Eller så var det bara den där fyrdubbla espresson som gjorde att jag hörde fel.

En cykel kan aldrig vara fel. Så då är fler cyklar ännu mindre fel. Och därför mer rätt. Skaffa fler cyklar gott folk!

Erol Orhun
Nyfiken, frågvis, vetgirig. Om allt och alla. Antal hjul är inte så noga, men fordon på två och fyra hjul har alltid spelat hårdare, högre och härligare på hjärtats strängar. Intresserad av allt som är intressant i världen. Första cykeln? En metallic-blå GX 2000 med halvmeters limp-sadel. Sedan en TBG, en Miyata, en Bridgestone, ett par Bottechia, en Kona... Och det var innan intresset fick verkshöjd på allvar. Skriver mest om prylar. För det är roligast.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Annons

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.