En världsmästares cykel med svensk färg
Världsmästerskapen i cykelcross avgjordes i helgen i nederländska Valkenburg. Mannen som får rätten att bära den regnbågsfärgade världsmästartröjan är Wout Van Aert. Många hade gissat på att Mathieu Van der Poel rätt enkelt skulle sopa hem tävlingen, men han bgick ett misstag och kom aldrig riktigt tillbaka in i tävlingen efter det. Han slutade på en tredjeplats. VanAert knep därmed sitt tredje världsmästerskap.
Van Aert som är 189 centimeter hög använde en cykelcross-hoj i storlek 55 centimeter från amerikanska Felt, mer specifikt en F1X. Genomgående axlar fram i dimension 15×100 och bak 12×142, pressfit BB386-vevlager, SRAM Red eTap HRD med två främre kedjehjul och en kassett på 11-28 stod för drivlinan. Bromsarna reglerades på hydrauliskt vis vilket i stort sett alla tävlande använder numera. Ett tydligt paradigmskifte inom sporten från den tidigare så allenarådande cantilever-bromsen.
Hjulen kommer från amerikanska Zipp, modell 202 Firecrest med tubdäck 33 millimeter breda och handgjorda av fabrikat A Dugast. Styre? Zipp Service Course SL-70 Ergo. Likaså sadelstolpe och styrstam: Zipp SL Speed. Modellen har faktiskt en svensk koppling då Sadeln är en ProLogo Scratch 2, pedaler Time XC 12 med titanspindel och kolfiberkropp.
Felt F1X har faktiskt en svensk koppling. Kolfiber-materialet som används i konstruktionen av ramen, kommer från en svensk firma. TeXtreme kallas det och tillverkas av Oxeon i Borås. Förenklat är det platta förstyvningsremsor vars fibrer är flata istället för runda. Detta leder till ett bättre förhållande eller högre andel fibrer till en given del resin. Resultatet: högre styvhet till lägre vikt.
Wout Van Aerts supportrar fick se sin idol klippa målsnöret först.
Van Aerts hoj är en custombyggd historia. F1X på Felts hemsida ser ut såhär. Härlig mintlack!