Intressant multihoj för många svenska underlag
En kvick uppdatering om den här intressanta cykeln PB har provsmakat ett tag. Rose Backroad heter den, har en ram och gaffel tillverkad av kolfiber och som knyts ihop i bägge ändar av 12- respektive 15-millimeters axlar, är utrustad med Shimano:s senaste Ultegra-grupp med hydrauliska skivbromsar och rullar på Rose:s egna 1650-hjul skodda med Schwalbe:s finfeta Durano-ostar i 28 millimeters bredd.
Ram plus gaffel är av tydlig kolfiberkaraktär som innebär direkt och naken distribution av watt från pedaler ut till kassett och bakhjul. Framgaffeln är utförd efter geometri som tillsammans med de voluminösa däcken stavas stabilitet och ett naturligt lugn – också över väldigt ruffa underlag. Mer än en gång kunde inte PB låta bli att le över hur obesvärat och lent Backroad gled fram över asfalt som skulle renderat en betydligt stötigare och skakigare gång.
Bilden ovan är förresten tagen på Järvafältet vid en av de asfalterade banorna som gav vibbar av betong-autobahns i DDR på åttiotalet… Men det är en annan historia.
Shimano-gruppen då? Växlarna växlade när PB gav order om det via STI-handtagen och bromsade – i takt med att belägg och skivor kördes in – allt mer kraftfullt. Styrkan är imponerande, men nästan lika trevlig är modulationen med en fingertoppskänsla för hur mycket eller lite retardation man vill diska ur sig. Trevligt trevligt.
En anmärkning är att IceTech-skivorna efter längre utförslöpor – då systemet kom upp i temperatur – väsnades en aning. PB kände aldrig att det inverkade på framfarten på något sätt, förutom att skivorna var pratsugna tills de kylde av sig igen. Skavsjungande skivor är väl sådär va Shimano, år toleranserna så små? Skivorna var förresten 160/160 i bägge ände, en vettig och rimlig bestyckning för de allra, allra flesta cyklister, underlag och terränger.
Over and out för nu
Läs mer om Rose Backroad med mekanisk/hydraulisk Ultegra-grupp här…