Marknadsledande aerohjul från Bontrager
Det liknar Formel 1. Om du inte ständigt utvecklas så blir du omkörd. Så du måste revidera, se över, analysera, genomföra och så vidare ad inifitum. Konkurrensen inom cykel är nästan lika intensiv och det leder oss in på den nya generationen av Bontrager:s 700c-aerohjul Aeolus.
Line-up:en består av tre olika fälgdjup och en omdesignad fälgprofil som Bontrager uppger ska vara både lättare och mer aerodynamiskt effektiv än tidigare – och med rejält förbättrad bromsprestanda.
Tanken bakom de nya fälgprofilerna är att de ska prestera bättre i sidvind, alltså, att de inte ska vara lika utsatta för plötsliga ryck och därför leda till ökad riktningsstabilitet. Ergo: du kan välja en djupare fälg utan att kompromissa med cykelns åkegenskaper.
Bontrager säger att de med ett öga på aerodynamiken, utforskat mer än 10.000 olika fälgprofiler under utvecklingen av Aeolus. Man valde de profiler som verkade lovande och kunde på så vis nå fram till de mest framstående exemplen som bäst parade styrka med låg vikt. Slutresultatet är dessa tre olika – unika – profiler som (enligt Bontrager, kom ihåg) erbjuder klassledande stabilitet, fart och vikt för varje modell.
Bontrager Aeolus XXX 2
• Bontrager Aeolus XXX 2: 28 millimeters djup med en fälgvikt på 370 gram. Ett hjul som trots en låg vikt även är tillräckligt starkt för att hantera ruff cykelcross och grus-åka.
Bontrager Aeolus XXX 4
• Bontrager Aeolus XXX 4: 47 millimeters fälgdjup depth med en fälgvikt på 430 gram. Ett hjul vars styrkor gör det till det mest gångbara valet för lite-av-varje-cykling.
Bontrager Aeolus XXX 6
• Bontrager Aeolus XXX 6: 60 millimeters fälgdjup med en fälgvikt på 500 gram. Hjulet för de som främst söker fart. Eller som Bontrager säger i mediapacket: “Ultimate speed with unmatched stability, bringing an ultra-aero wheel to more riders and conditions.” Frågor på det?
Aeolus XXX ligger på 21 millimeters intern fälgbredd och är konstruerad för att fungera bra med dagens bredare däck. Den minsta däcksbredden som rekommenderas är 23 millimeter. Det är verkligen nya tider nu… Hjulen kommer också med TLR- (TubeLess Ready) fälgband för de som vill köra eller pröva på slanglöst. Sett från ett aerodynamiskt perspektiv så har Aeolus XXX designats runt ett däck med 25 millimeters bredd och har dessutom testats med däck upp till 28 millimeter för att validera den aerodynamiska prestandan. Säger Bontrager.
Aeolus XXX har nav med innanmäte signerat DT-Swiss och frihjul med 36 ingreppspunkter. DEt betyder att navet biter efter maximalt 10 grader från stopp. Ekrarna kommer också från DT-Swiss: Aerolite och det är noterbart att hjulen inte har någon viktgräns för cykelns “motor”…
2, 4:a och 6 finns i fyra olika varianter: TLR-klar/fälgbroms, TLR-klar/skivbroms, tubdäck/fälgbroms och tubdäck/skivbroms. Priserna i Sverige ligger mellan 10.499 och 12.499 per hjul – oavsett fälgdjup.
Den förra generationen Aeolus görs samtidigt tillgänglig i ett annat prisspann: Bontrager Aeolus Pro 5 TLR har en 50 millimeter djup fälg som är förberedd att köras slanglöst och finns för både fälg- och skivbroms. Prissättningen ligger i Sverige mellan 5.999 och 6.999 kronor för fram- respektive bakhjul.
Läs mer på Bontrager:s (och Trek:s) utmärkta svenska hemsida