Svenska Cycling Plus
Annons
Annons
Prylbloggen

Ny F-Si och Lefty från Cannondale

Cannondale är en firma som länge gått sin egen väg. Vevlagerstandarden BB30 är ett exempel på C-dale:s ingenuitet, konceptet System Integration ett annat för att inte tala om de intrikata vevarmar och kedjehjul – SiSL2 och Spiderring.

Cannondale F-Si 1

Och nu har de sjösatt en andra generation av XC-järnet F-Si, en modell som vi alltid gillat väldigt mycket på Cycling Plus. En cykel som alltid varit i stort sett race-klar från kartongen.

Även om heldämpade XC-piskor är vanliga på scenen, så kan de inte riktigt matcha en fintrimmad hårdsvans för rå klätterkraft. Och då är kanske vikten en av de viktigaste statistik-siffrorna: F-Si i topputförandet med Hi-Mod kolfiber väger blott 900 gram. 80 gram mindre än för den första generationen. F-Si med “vanlig”-modulus kolfiber bekymrar vågen till 1100 gram för en storlek medium.

2019 Cannondale F-Si

Sadelstagen är tunnare, kedjestagen smalnar av ännu mer än tidigare och den interna sadelstolpsbulten fixerar stolpen en bit ned i ramen – mer flex, mer komfort. Win-win. En intressant detalj – som vi också sett hos andra tillverkare – är att Cannondale har valt en ett bromsok med FlatMount-standard, en standard som i stort sett endast används på landsvägssidan. Är ett paradigm-skifte på gång?

Cannondale kör vidare med sitt Ai-koncept, vilket innebär en assymmetri hos ramen: kedjehjul och bakhjul med Boost 148-nav är förskjutet med 3 millimeter mot drivsidan. Cannondale hävdar att de genom denna lösning kan pussla in 2.35 tums breda däck OCH matcha de med kedjestag på 427 millimeter.

I övrigt har “front-center” blivit längre, styrvinkeln blivit slackare och gaffel-offset ökat. Tryggt, stabilt, säkert.

Annons

Då så. Gaffeln. Lefty Ocho:

Cannondale Lefty Ocho

Ja, vi tänkte samma sak. “Var är den övre gaffelkronan?”. Lefty har ju alltid varit en mono-benad dubbelkrona. Men nu är Lefty alltså ett fjäderben modell MacPherson, nästan. Slaglängd? 100 millimeter. Vikt? 1446 för kolfiber-versionen. 1735 för den i aluminium. Alltså i runda slängar 100 gram tyngre än RockShox:s och Fox:s finaste XC-gafflar.

Men det är ett litet pris att betala för de fördelar som Cannondale radar upp: överlägsen styvhet åt alla håll plus en delikat finkänslighet tack vare gaffelns tre-sidiga nållager jämfört med en “vanlig” gaffels bussningar.

Läs mer på Cannondale:s hemsida

Erol Orhun
Nyfiken, frågvis, vetgirig. Om allt och alla. Antal hjul är inte så noga, men fordon på två och fyra hjul har alltid spelat hårdare, högre och härligare på hjärtats strängar. Intresserad av allt som är intressant i världen. Första cykeln? En metallic-blå GX 2000 med halvmeters limp-sadel. Sedan en TBG, en Miyata, en Bridgestone, ett par Bottechia, en Kona... Och det var innan intresset fick verkshöjd på allvar. Skriver mest om prylar. För det är roligast.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Annons

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.