Veckans gravelhoj
Tom Ritchey är en av de tongivande personerna inom cykel, en konstruktör och rambyggare som ständigt nämns när den numera rätt trötta diskussionen om vem som egentligen “uppfann” mountainbiken kommer upp. Hursom. Mannen med mustaschen har ett digert CV på sitt namn och har sedan slutet av 70-talet ritat, designat, byggt och svetsat ihop i stort varenda del och komponent som krävs för att bygga ihop en cykel. Snudd på en bakväxel. Prylbloggen minns särskilt en ram som undertecknad föll för pladask. Ritchey Plexus. En unik ram med svagt böjda sadelstag, en konstruktion som skulle skänka en viss svikt under körning. Det blev aldrig någon Plexus – hittills ska vi skriva – men däremot en måttbeställd titanram som hade de där konkava sadelstagen. Men det är en annan historia.
Grusäventyr är en sektor som är på tillväxt sedan några år tillbaka. Tom möter efterfrågan med en klassisk Ritchey-ram. Klassisk i den bemärkelsen att chassiet är tillverkat av stål, mer specifikt Ritchey Logic, trippelreducerat och värmebehandlat naturligtvis. Men också samtida teknologi. En TR-designad framgaffel i kolfiber till exempel. Naturligtvis utrustad med genomgående axel i dimension 100×12 och vars hjul bromsas med en hydraulisk kaliper.
Outback finns tillgänglig nu och kommer i fem storlekar: XS, S, M, L, XL. Några punkter:
- Ritchey Gravel-gaffel tillverkad av kolfiber
- 12 millimeters genomgående axlar fram och bak
- Ram och gaffel accepterar däck upp till 40 millimeter
- 68 millimeters gängat vevlager efter brittisk modell
- 28.6 millimeters framväxelklämma
- Vikt 2170 gram för ram, axlar, växelhängare
- Kommer med ram, gaffel och styrlager
- Härlig lack, “shoreline Teal/Black”