Veckans gravelhoj – Thesis OB1
Folket bakom veckans grusliga cykel OB1, är ena ordentliga entusiaster. Men de är också entusiaster med kontakter i industrin efter att ha arbetat med några av branschens mest välkända märken. Är man cykelentusiast och har en plan för hur man kan göra saker på ett bättre, smidigare och för alla och envar med ett cykelintresse på ett roligare sätt, så är det helt klart en fördel.
Så.
Randall Jacobs hade en sån plan och drog därför igång Thesis med sin partner Alice Liu. Kärnan bakom Thesis är att kapa så många mellanhänder som möjligt mellan fabrik och dig. Uppsidan är att Thesis säljer sin kompletta OB1 (one bike – every road) online för 2999 dollares. Rätt konkurrenskraftigt. “Nedsidan” beroende på synvinkel, är att cykeln levereras till dig i några kartonger – till 90 procent omonterad – från fabrikerna i Kina och Taiwan.
Kolfiberramen har en äventyrsinspirerad geometri och har plats för breda däck: 700c x 40 millimeter eller 650b x 47 millimeter, fästen för hela fem flaskställ, pakethållare och skärmar, ett vevlager byggt på standarden BB386 och helt intern vajer- och bromsslangsdragning. Vikten för en ram i storlek medium sägs vara 1145 gram.
När du beställer en Thesis, får du valet mellan 700- eller 650b-hjul. Eller om du känner dig vid stadd kassa, så beställer du hem bägge hjulparen och tar ett rejält steg närmare devisen som vi alla strävar efter (well… PB iaf): “en cykel för alla vägar”. Merkostnaden är 1299 dollar.
Drivlina? Antingen SRAM:s Apex eller Rival matchad med Thesis:s egna – och superfina – vevparti tillverkad i aluminium. Ger faktiskt lite vibbar till en annan firma som också säljer hojar med egen-tillverkade vevpartier i aluminium…
As of now så tar Thesis bara emot order från Staterna, men de verkar ha ett öga på resten av världen när de väl har satt processer och rutiner på plats… Prylbloggen håller tummarna.