Svenska Cycling Plus
Annons
Annons
Prylbloggen

Zipp:s nya aerohjul

Amerikanska Zipp med säte i Indianapolis är ett av de absolut största namnen på aerohjuls-scenen. Märkets produkter – disc- såväl som högprofilshjul – tillhör den absoluta toppen och nu har de alltså dragit skynket från sitt senaste hjulpar: 454 NSW.  Hjulen kräver 12 timmar i anspråk för att byggas upp för hand. Förutom tidigare Zipp-teknik som ´Showstopper´, ´ImPress´, ´AeroBalance´ och Zipp:s egna Cognition-nav, så bygger 454:orna på den här vidareutvecklade teknologin:

Skärmavbild 2016-11-06 kl. 00.57.59

´Sawtooth´ – 58 till 53 millimeter mellan den grundaste och högsta punkten.

´Hyperfoils´ – Den högsta punkten på fälgens vågform som samarbetar med…

´Hexfin ABLC´ – Den gropiga texturen som tillsammans med ´Hyperfoils´ ger en 15% reduktion i luftmotstånd när vinden ligger på i en vinkel från 5 till 15 grader jämfört med konkurrenterna.

Skärmavbild 2016-11-06 kl. 00.58.44

Annons

Det är tekniskt. Zipp förklarar nedan hur de resonerat för att skapa ett snabbare hjulset:

[youtube http://www.youtube.com/watch?v=9I3pnXWpDvI&w=640&h=360]

Priset? Kring 4000 euro för ett hjulpar.

 

Erol Orhun
Nyfiken, frågvis, vetgirig. Om allt och alla. Antal hjul är inte så noga, men fordon på två och fyra hjul har alltid spelat hårdare, högre och härligare på hjärtats strängar. Intresserad av allt som är intressant i världen. Första cykeln? En metallic-blå GX 2000 med halvmeters limp-sadel. Sedan en TBG, en Miyata, en Bridgestone, ett par Bottechia, en Kona... Och det var innan intresset fick verkshöjd på allvar. Skriver mest om prylar. För det är roligast.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Annons

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.